lördag, december 17, 2016

Lucka 17: Nu e de jul igen å nu e de jul igen.

I alla fall på låtsas. Eftersom syrran är med sin familj på annat ställe än vi på julafton så firade vi jul hos dem idag med glögg, go'fika, en del av julklapparna till barnen och klappleken för oss vuxna. Jag tror att jag, med god hjälp, lyckades få till nåt bra till alla tre syskonbarnen som blir svårare och svårare för varje år. Det var lättare när de var små och fullt nöjda med att få leka med pappret 😊. De var mer lättlurade förr också. Jag försökte intala äldsta sytterdottern att man när man börjar tjäna egna pengar är skyldig att dela med sig med hälften av summan som betalas in till ens pension till sin gudmor (d v s jag i hennes fall). Hon köpte det inte. Konstigt... 

Jag blev faktiskt lite ledsen i ögat idag. Vi har ju till slut skaffat plastgran, högst motvilligt för min del, eftersom jag fått besvär av gran i många år och nu inte vågade ha en längre med tanke på den förvärrade allergisituationen under hösten. Jag hade dock inte väntat mig att känna besvär redan i samma stund jag klev in i ett hus med gran i... men det gjorde jag. Det blev ingen jättereaktion utan bara huvudvärk, lite klåda och en varm känsla i ansiktet och det fanns egentligen ingen logisk anledning att bli ledsen med tanke på hur mycket värre det varit flera gånger utan att känslorna svallat över sådär. Det var väl den berömda droppen antar jag... Men, efter lite värktabletter och kortison blev det ganska snart bättre och resten av julfirandet gick utan problem. Även känslomässigt samlade jag mig snabbt. Men jag blev lite överrumplad av mig själv där. Ska mina känslomässiga reaktioner vara lika oförutsägbara som de allergiska? Nog för att man vill ha lite spänning i livet, men... 

Jag kan förresten visa er hur apelsintryfflarna jag gjorde ser ut. Jag ville inte visa det igår eftersom jag skulle ge bort dem idag 😉.





Om jag bara gör det enkelt för mig och häller upp smeten i formar där den får stelna så är det inte särskilt jobbigt att göra chokladtryffel i olika varianter, jag får helt enkelt stå ut med att inte göra det mer avancerat med flera olika nyanser och lager, och utsmetning på fat för att sen skära i bitar när det är lagom stelnat o s v. Det var det där med att förenkla ja... Fast jag har i alla fall blivit bättre på att delegera: maken får ta hand om disken! 😛😀


Nå, lucka 17 var det ja. I den finns idag lite foton från vårt julfirande. God Jul!



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...