onsdag, november 02, 2016

Äntligen har vi en på jäsning!

Ja jag pratar om glögg, såklart. Vad trodde ni?

Den kommer inte att vara klar till 1 advent, men det gör inget. För då kan vi avnjuta förra årets... Ännu godare :)

Glöggen baseras på svagdricka som jäser med socker, jäst och potatis och får smak av ingefära, kanel, russin, kardemumma och nejlikor. Recept finns i detta inlägget från förra året.

På tal om advent har jag faktiskt köpt julmust idag. Den ska INTE drickas före 1 advent, men eftersom de godaste lightvarianterna gärna vill ta slut så kändes det säkrast att passa på att köpa nu.

Jag råkade köpa lite annat adventigt och juligt också idag. Bara råkade alltså. Men, det är ju inget fel i att planera och ligga steget före. Jag tänker liksom inte plocka fram grejerna i förtid, absolut inte ;-) Så, till helgen blir det nog en tur till både IKEA och Vellingeblomman. Jag tänker att det kan väl inte skada.

Denna julen kommer i alla fall att skilja sig från våra tidigare jular på ett väldigt påtagligt sätt. Det känns svårt att smälta, men jag har insett att tiden är inne. Det är dags att sätta hälsan först... och överge de äkta granarna till förmån för en plastvariant. Ja, ni läste rätt. Jag, av alla människor, ska ha en fuskgran! Men med tanke på att jag tålt granarna sämre och sämre för varje jul de senaste fem-sex åren ungefär i kombination med de rejäla allergiska reaktioner jag fått nu på sistone så vågar jag inte chansa. För att lindra den värsta sorgen över det faktumet har jag bestämt mig för att köpa lite nya kulor och så'nt. Trogna läsare förstår att han den där jag är gift med inte är så förtjust i det, han menar på att jag har ju ett helt skåp i förrådet fullt med julgranspynt. Jovisst, men inte i den färg jag nu vill ha :-D Fattaruväl...

Men, det är ju ett tag kvar till advent, och ännu längre till jul. Igår (eller förrgår ser jag nu, shit vad klockan tickat på fort) var det i stället Halloween, en högtid jag egentligen inte direkt firar och jag är inte förtjust i bus eller godis-grejen heller (jo om de bara går till de som signalerar att de välkomnar besöket via en tänd pumpalykta eller liknade och om yngre barn har äldre sådana eller en vuxen som håller lite koll). Men, att klä ut sig och festa med trevligt folk är kul ;-) så i lördags var vi för andra året i rad på Halloweenfest hos goda vänner. Temat i år var steampunk, och det fattade jag inte mycket av. Så jag läste lite om det, och fattade nästan lika lite ;-) Efter festen begriper jag en del åtminstone och vi fick i alla fall till lite relevant klädsel. Även om mina strumpor mest förde tankarna till kassler, eller julskinka...


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...