onsdag, september 02, 2015

Om jag säger såhär...

... att vi har väldigt gott om plommon på vårt träd nu, och att jag älskar plommon, så kan ni kanske själva lista ut att ni ska vara glada att denna bloggen inte har varken live-webcam eller doftfunktion...

Och när er aptit nu sjunkit drastiskt kan jag berätta att hemkörda Bostongurkan blev en succé. Ja antingen det eller så har jag över-artiga gäster men jag tror faktiskt inte att de kunnat fejka gillandet så bra ens om de velat.

Nån mer gurkinläggning har det inte blivit sedan senast, bara en ny laddning hemkörd sylt (skogsbär + jordgubb, sötad med stevia). Utan jag funderar som bäst på vad jag ska göra med alla de plommon som vi faktiskt inte är förmögna att stoppa i oss snabbt nog, trots minst lika stort uttag som insättning (ja ni märker hur jag anstränger mig för att vara finkänslig va?). Min moster gör en jättegod plommongrej där hon lägger in dem i nån lag med nån form av sprit och så serveras de med hårt vispad grädde (funkar säkert med glass också), jag får nog försöka få tag på receptet av henne... Men nåt mer? Har ni tips så hojta! Helst inte marmelad och sånt för det äter vi så sällan och jag föredrar mi blåbärsvariant i så fall, utan hellre just något till dessert eller kanske någon chutneyvariant man kan äta till en bit kött (inte jag då, men...).

På tal om nåt helt annat: på lördag vankas öl-brännboll med efterföljande knytis och underhållning i metropolen Landskrona. Det är lokalbefolkningen i ett område där som kör detta event varje sensommar och då tävlar mot utomsocknes inbjudna. Till den senare kategorin hör då vi, inbjudna av våra goa vänner som även erbjuder oss sovplats så vi slipper rumla hem mitt i natten. Första gången vi var med var för... en hel del år sedan, jag behöver hjälp med att reda ut när det var. Och sedan har vi kunnat delta i snitt vartannat år eller så. I år kan vi!! Om inget oförutsett inträffar *knackar stenhårt i träskallen*. Just brännbollsbiten är givetvis på liv och död för en del, och själv är jag utrustad med en make som var fenomenal på att ta lyror förra året medans jag själv är bättre på öl-delen än brännboll-delen. Vi har alla våra specialiteter. Just i år lär jag dessutom vara ännu sämre på brännboll än vanligt eftersom mina händer absolut inte vill vara vän med mig och kass-knät är ungefär lika dumt som vanligt, men jag kan säkert psyka och störa motståndarna! Mun-musklerna är det inget fel på!! :-) Om inte annat kan jag ställa mig framför den som slår och lägga av en plommonfis...






Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...