söndag, september 06, 2015

Har människan blivit dummare...

... på senare tid eller har mitt filter bara blivit grovmaskigare? Jag undrar...

Hur kan man bara tro att man får en objektiv sanningsenlig rapportering kring flyktingsituationen från högerextrema och uttalat främlingsfientliga sidor?
Hur kan man bara ta det faktum att flyktingen innehar en nyare mobiltelefon som belägg för att denne inte är i skriande behov av hjälp?
Hur kan man på fullaste allvar säga "har man råd att fly har man så bra ställt att man klarar sig själv också" utan att ägna en tanke vid att man måhända haft råd att fly just för att man sålt allt man äger och har? Och utan att tänka på att lite eventuella pengar eller tillgångar knappast hjälper när ens stad bombas sönder eller man tillfångatas, torteras och dödas.
Hur kan man bara säga "vi har inte plats?" Nog för att jag är usel på geografi men t o m jag vet att Sverige knappast hör till de mest tätbefolkade länderna globalt sett.
Hur kan man gömma sin fientlighet bakom "vi i Sverige kan inte ta emot alla flyktingar" när det bara är enstaka procent som ö h t kommer till EU-länder och när Sveriges egna mottagande de senaste året handlat om några få tiondels procent av världens flyktingar. Den stora majoriteten tas dessutom emot av u-länder. (Ja jag talar här om de med flyktingstatus, inte den totala invandringen, då det är det aktuella här)

Ja jag skulle kunna fortsätta, men jag tror ni hajjar. För NI är väl inte dumma?

En annan kategori ägnar sig åt att klaga på de som faktiskt hjälper på olika sätt.
Att IKEA skänker 365 miljoner bemöts med kommentarer om att det är snålt, aldeles för lite, de borde skämmas. Hur mycket har man själv skänkt?
Att individer hjälpt nya landsmän utan egna familjer genom att agera handledare vid körkortstagning och med jobb- och bostadssökande bemöts med "hoppas ni gjort detsamma för svenskar!" Hur många har man själv hjälp på det sättet?
Att statsministern delat en videokonversation med en ung flicka som vill hitta nya sätt att hjälpa möts med kritik över att han inte lagt upp textade eller teckentolkade versioner och därmed "skiter i hörselskadade" och funktionsnedsatta. Inte som ett tips eller önskemål utan direkt nedsabling.

Ja jag skulle kunna fortsätta även här men ställer i ställer frågan:  Vad har man för störning när man måste bemöta allt positivt med negativitet??




1 kommentar:

Unknown sa...

Jag undrar detsamma

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...