måndag, mars 30, 2015

Sadister. Eller?

Jag har länge sagt att de som blir tandläkare måste ha en kraftig sadistisk ådra, annars hade de aldrig stått ut med det de gör. De som utför neurografi, alltså skickar elstötar genom valda kroppsdelar för att undersöka nervernas ledningsförmåga, måste också ha samma läggning. Annars tycker jag ärligt synd om dem, de måste gråta sig till sömns varje dag och ha hemskt dåligt samvete för vad de utsätter sina patienter för.

Men detsamma, fast kanske i en light-variant, måste banne mig gälla arbetsterapeuter också. En del av dem i alla fall. Idag var jag hos en sådan igen, och för att få bättre kläm på vad som egentligen orsakar min smärtande högerhand så blev det diverse rörelser och tryck och grejer som riktigt retade och triggade igång både nerverna och den eventuellt inflammerade senan. Hon varnade mig för att jag kunde få extra mycket stickningar och kramper och även smärtor efteråt, och hon skojade inte. Fi fasen... Men, jag stod ut hyfsat bra ändå eftersom jag vet att det är nödvändigt för att hitta rätt både vad gäller bedömning/diagnos och behandling. Positivt var i alla fall att hon snabbt kunde bifalla handkirurgens slutsats om vänstran, att det rör sig om ulnarisinklämning blev väldigt uppenbart. När det gäller högran, där besvären ju är av en helt annan art, kan det handla om tre olika problem på samma gång. Inklämning av ulnarisnerven, fast i handen och inte primärt i armbågen som på andra sidan. Golfarmbåge (som tydligen är som tennisarm fast tvärtom, om ni fattar). Och seninflammation (tendinit), som var läkarens första förslag när besvären accelererade i januari. Arbetsterapeutens bedömning i nuläget lutar åt en kombination av de två första och fokus ligger på att lindra besvären m h a anpassade övningar i flera steg för att undvika en ny operation. Spännande! Eller nå't.

Påskpyntande skrev jag om igår. Blev det något sådant då? Jajemen!! Och idag fixade jag klart lite påskpyssel (eller jag fixade så att barnen fixade det) på jobbet, det är ingen hejd på påskigheten plötsligt!





















Om jag har fått pippi? You bet ya!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...