söndag, augusti 17, 2014

Människan är fortfarande vidrig.

Jag vet inte ens om jag kan förmulera mig ordentligt för jag är så upprörd.... men jag ska försöka.

Under de senaste åren har flera nya svenskar tagit medaljer och höga placeringar inom idrotten, främst friidrotten. Senast igår då Meraf Bahta vann 5000-metersloppet i EM. Tjejen kom till Sverige för 5 år sedan efter att ha flytt från svåra förhållanden i Eritrea och är sedan nyligen svensk medborgare och kan således tävla för vår nation internationellt.

Det är helt okej att ha diverse åsikter om vad som ska ligga till grund för medborgarskap, det är helt okej att vara negativa till att t ex framgångsrika idrottare möjligen kan få extra skyndsam behandling (vilket jag inte kan säga hurvida det är sant eller ej men det är den bild som kan fås av medias skriverier om detta) jämfört med "vanliga" människor, det är helt okej att tycka att 5 år är för kort tid för att man ska få medborgarskap o s v. Men det är fanimej inte okej att kläcka ur sig "äntligen Sveriges första medalj!" när Charlotta Fougberg idag tog silver i hinderloppet, det är fanimej inte okej att mena att de tidigare medaljerna inte räknas för "de är ju inte ens födda i Sverige", det är fasiken inte okej att i stället för att hålla käften om de nu inte kan glädjas åt medaljerna lägga all fokus på deras hudfärg och ursprung. Hur mycket man än kommer med "jag är inte rasist, men..." är det inte det minsta lilla okej. Nu HAR de svenskt medborgarskap, nu ÄR de därmed representanter för Sverige i mästerskapen, och de förtjänar samma respekt för sina prestationer som de som råkar heta Svensson och som bott i Sverige hela sitt liv. Generella åsikter om reglerna för medborgarskap t ex, eller åsikter om att man inte bör få representera landet om man inte har huvuddelen av sin träning i det (vilket skulle utesluta många svenskfödda blonda Svenssons också för den delen) ska inte stå i vägen för det. Fanimej!!

Så. Nu ska jag försöka andas lite. Och tycka lite synd om Michel Thorneus som inte tycks ha mariginalerna på sin sida...

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...