lördag, juli 27, 2013

Teknikens under.

Här sitter jag i bilen på väg norrut och surfar på min iPad. En tunn platta, vägandes nästan ingenting, med Internetuppkoppling via mobiltelefonen. Ute i ingenmansland. Med några snabba tryck kan jag få veta var närmsta pub är och hur jag hittar dit, förbeställa käk på ett matställe en bit fram, kolla avstånden mellan diverse byhålor och även se alternativa vägar och färdsätt, kolla efter olyckor och andra hinder på vägen som gör att vi bör ta ett annat håll, få det exakta väderläget på resmålet och en massa annat. Ja jag kan t o m lokalisera samtliga BurgerKing i Libanon upptäckte jag, det kanske kan vara bra för någon men jag har inte direkt haft nån nytta av just den möjligheten... 

I alla fall, det känns inte som om det är så hemskt länge sedan man satt hemma vid sin (stationära såklart) dator och kände sig high tech med sitt uppringda modem som tutade och skrek värre än en kalkon i målbrottet. Och jag minns att när jag efter ett tag skaffat mig min första egna mobiltelefon (ja mobiltelefonerna är ju en historia för sig) kopplade jag den vanliga telefonen till den, för när vi var uppkopplade mot nätet kom ju ingen fram på hemtelefonen. Interneträkningen var inte låg heller kan man säga, ett tag tog t o m Peter med sig nätverkskabeln till jobbet för att jag inte skulle kunna koppla upp mig ;)

Allt var inte bättre förr!


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...