söndag, april 21, 2013

När guldet blev till sand? Nej, När desserten blev till fördrink.

Såhär var det. Jag såg Halv Åtta hos Stjärnorna på TV härom dagen och blev så sugen på Carin da Silvas champagnesorbet med citrusmarinerade jordgubbar. Så det skulle testas som fredagsdessert. Nån champagne har vi ju inte, men väl annat mousserande vin så jag skred till verket och följde receptet till punkt och pricka. Ja jag tyckte det i alla fall... Sockerlag, vispade äggvitor, skumpan, omrörning... Men, det blev inte alls sorbet utan mest smulig is. När jag serverade med jordgubbarna och hällde över lite extra skumpa så som Carin gjorde så blev det mest ingenting. Ja mängden var medvetet liten för det skulle smakprovas först, men i övrigt också. Jag begriper inte vad jag gjort för fel. I o f s, jag kunde använt glassmaskinen i stället för att röra för hand en gång i timmen men Carin gjorde ju utan!

 
Men det smakade ändå gott, även om det inte smakade sorbet direkt. Så igår förvandlade jag det till en fördrink i stället. Den misslyckade sorbeten mixades så det blev en isig sörja, skedades upp i glas
och fick sällskap av den naturella skumpan. Omrörning... och så klart!





 

Det ser grumligt ut, jag vet, men var riktigt gott och svalkande. Den misslyckade sorbeten bidrog med både lite sötma, som balans till "champagne"-smaken, och till en fräsch konsistens liksom. Kan sitta fint en het sommardag.

Ni ser, även misslyckad matlagning kan bli en succe´!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...