lördag, december 31, 2011

God Jul!

Ja som redan tidigare konstaterats så är jag ibland lite sen av mig. Men julölsprovning 30 december är inte så himla konstigt egentligen, ty julen varar än till påskan... Nej, visst nej, det var inte sant. För däremellan kommer fastan. Men ändock, julen är inte över!

Så, jag rantade runt på tre olika systembolag för att få tag på lite olika julöl som jag rekommenderats men inte tidigare smakat och kom hem med 5 ordinarie tävlanden:
Från vänster: Nils-Oscars kalasjulöl, St Peters Winter Ale, St Eriks God Jul, Anchors Christmas Ale och Flying Dog K-9 Winter Ale.
Så bjöd jag hem mamma och pappa på denna eminenta provning, satte igång julmusiken, dukade lite halvtjusigt och tände en massa ljus för att hamna i rätt stämning. 

Först började vi med en liten förrättssmörgås av kavring med lite smör på, rökt lax, röra av turkisk yoghurt, dill och rödlök samt en liten bit citron. På min lade jag en kesoröra med hackat ägg. Och så serverades första ölen till detta: Flying dog K-9 Winter Ale.

 Omdömet om förrätten blev, spontant från pappa: högsta betyg ;-) Men ölen då? Jo på en skala mellan 1 och 5 fick den i snitt 3. "God för att vara julöl", "smakar inte som mörkt öl" och "ej för mycket beska" var några av kommentarerna. Så hyfsat betyg för K-9.

Till varmrätten fick St Peters Winter Ale och Anchor Christmas Ale tävla mot varandra och de smakades ihop med maten som bestod av en gratäng med potatis, julskinka minsann (inte i min då), grädde, mjölk och vitlök samt sallad till.
St Peters, i det stora glaset, fick ett snittbetyg på 3,25 och varierade mellan 2½ och 4. Några kommentarer: "god", "lite för besk eftersmak", "fyllig och med klar beska" och "godare till maten än utan".
Anchor däremot... den var inte populär. Snällt talat. Snittbetyget blev bara 1,125. "Urvattnad Mummelman", "ej gott, köp ej mer" och "eftersmak av sprit" var några omdömen. Detta var den öl vi var mest överens om, alla gav 1:or utom pappa som kände sig tvungen att ge 1½ i efterhand bara för att en senare sort var ännu sämre ;-)

Nästa tvekamp stod mellan St Eriks God Jul och Nils-Oscars kalasjulöl. Eftersom St Eriks med fördel bl a avnjutes till choklad, enligt flaskan, så passade det bra att vi plockade fram lite sånt. Vissa blev mer intresserade av chokladen än ölen dock.



Vi började med att smaka St Eriks, vilket nog var en miss. För den har en väldigt hög alkoholhalt medans Nils-Oscars har en ganska låg vilket nog påverkade smakupplevelsen. Men i alla fall, St Eriks var ingen av oss heller så förtjusta i, den höga alkoholhalten märktes på smaken. "Smakar för starkt men blev mildare ihop med choklad", "smakar inte öl, hjälpte inte med choklad" och "bitter eftersmak" var några av omdömena och snittbetyget blev 1,375.
Nils-Oscars kalasjulöl, med betydligt lägre alkoholhalt, smakade vi alltså därefter och kanske föga förvånande gav pappa den betyget 1 med motiveringen "smakar lättöl!". Andra kommentarer var "lagom smak" och "inte så tokig" och här spretade betygen från då en 1:a och ända upp till 3½. Snittbetyg 2,5, och alltså den öl vi var minst ense om.

Som "reserv" hade jag också köpt två sorter ur en helt annan prisklass, lägre alltså ;) Åbro Julebrygd och Pistonhead Chimney Sweeper X-mas edition. Och det blev så att vi provade dessa också (utom mamma som hoppade över den sista). Och Åbro fick högsta snittbetyget, 3,5, med kommentarer som "inte sämre för att den är billigare" och "den enda hittills jag riskerar att dricka för mycket av". Pistonhead å sin sida, fick 2,83 i snittbetyg och om den sades bland annat "sådär", "tja, okej" och "lagom beska".
 
Det låter säkert som om vi drack en himla massa men nejdå, det gick bara åt en av varje och 7 öl på 4 pers under 4 timmar är ingen fara ;-) Ansiktsuttrycken vid provsmakningen var däremot rätt kul att studera ;-)


 Ikväll, nyårsafton, har jag inte tänkt dricka öl.... jag tror jag lovar att inte dricka öl förrän nästa år!


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...