måndag, januari 12, 2009

Lite röster då.

Sångröster menar jag då. Jag har snurrat runt lite på YouTube och njutit av härliga röster, manliga och kvinnliga. Här är några, bara svenska denna gången:

Först 2 kanonröster på samma gång, Joacim Cans i Hammerfall tillsammans med Roger Pontare i ett underbart framträdande.


Så en av Sveriges bästa röster, Sara Löfgren. Denna låten gillar jag, men tyvärr har hon inte så jättemånga fler av den varan. Men rösten som sagt, wow!


De som känt mig ett tag, sisådär 4-5 år, kanske vet att jag hade en crusch on Johan Becker. Och jag blir fortfarande lite varm av att se och höra honom. Han får det att se så jäkla enkelt ut att sjunga sådär. För er som inte vet vem han är kan jag berätta att han rönt stora internationela framgångar som i första hand låtskrivare, men han vann även Fame Factory 2004 och sjunger även nu utan att vara särskild känd i den rollen.


Många underbara röster har funnits i bakgrunden i körerna i alla möjliga sammanhang, Nana Nedins röst är ett exempel på det. Helt underbar. Frank Ådahl, originalartisten, får ursäkta. Nana är bättre...


Men gode Frank ska också vara med, hans röst är svårslagen i souliga låtar.


När det gäller rockigare toner är Janne Åström outstanding. Jag får gåshud! Vilken power!


Nog med njutning för idag...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller absolut med. Särskilt om Nana och Åström. Men sen vill jag lägga till Sarah Dawn Finer! ;-)

Jennie sa...

Ja, hon platsar också i toppen. Jag hade kunnat hålla på i evigheter märkte jag *s* Peter Johansson kan jag lägga till t ex... alltså inte min man då utan den där andre :D

Anonym sa...

Jaha, här hittar jag vem som började med det här med röster som ger gåshud, Nini skvallrade om att det var du :-) Nu skall jag kolla in alla dina youtubeinlägg i denna kategori. Välkommen in till mig där har jag lagt upp mina favvoröster :-)
Tjingeling! :-)

Jennie sa...

Pisan, när jag väl börjar kan jag inte sluta.... så fler lär komma ikväll ;)

Jag ska kika in hos dig sen :)

Dammråttan sa...

Många bra val!! Ska se om jag hinner göra något liknande i dag. Vabbar, så det finnsju lite extra tid helt plötsligt ;)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...