torsdag, november 20, 2008

Att få barn - en mänsklig rättighet?

Jag surfar runt på nätet och möts av den då och då återkommande frågan: är det en mänsklig rättighet att få barn? Och mitt svar på den frågan är: Både ja och nej men mest nej....

Förtydling:
Rätten till sin egen fertilitet, det är en mänsklig rättighet enligt mig. D v s ingen annan har rätt att förbjuda någon att "använda" sin fertilitet, ingen har rätt att med tvång t ex sterilisera eller utföra abort på någon annan. Däremot är det ingen självklar rättighet att sedan få ta hand om och sörja för de barnen man får.
Och, att få medicinsk hjälp eller att få adoptera t ex där den egna fertiliteten inte räcker för att få de barn man vill ha är inte en mänsklig rättighet. De som på olika grunder, p g a fysiska eller psykiska eller för den delen sociala omständigheter, inte anses vara en lämplig förälder eller lämplig att adoptera t ex ska inte heller ha någon rätt att kräva detta. Att många olämpliga kan få barn på egen hand är inte ett hållbart argument för att sjukvården och staten aktivt ska hjälpa andra olämpliga att få det.

Jag är inte känslokall, och jag tycker definitivt synd om de som t ex vill/behöver adoptera för att få barn men inte blir godkända p g a vissa sjukdomstillstånd. Men jag tycker att det i de flesta fall är korrekt. Adoption ska i största möjliga mån ske utifrån barnets bästa, och det är t ex inte i enlighet med barnets bästa att få föräldrar som nyligen varit eller är sjukskrivna p g a så stora psykiska eller psykiska besvär att de inte kan sköta nån form av jobb eller studier. Hur mycket jag än känner med dessa människor och inte ser dem som mindre värda än andra. Det är inte alls vad det handlar om.

Och nej, hade jag när vi ansökte om att få adoptera mått så som jag mådde när jag var som sämst så skulle vi inte blivit godkända. Och ja det hade varit aldeles rätt också. Även om jag nog inte kunnat se det så då...

2 kommentarer:

Dammråttan sa...

Det blev ingen debatt från min sida, för du formulerade det så bra och jag håller helt med. Däremot önskar jag att det skulle gå lite snabbare med just adoptioner, då jag har vänner som väntar och vet vilket helvete de går igenom. Men det hör ju liksom inte in i din debatt.

En häxa på Vift sa...

halloj! Du har en liten utmärkelse att hämta inne hos mig. :)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...