fredag, maj 30, 2008

Egomänniskan....

.. upphör aldrig att förvåna mig. "Gärna viktiga politiska möten bara det inte påverkar MIG negativt" är senaste exemplet, konferensen om Irak stör trafiken och framkomligheten för de stackars Stockholmarna, det är tydligen oförsvarbart och oförståligt... Nu har jag inte hört _så många_ klaga över det och jag drar absolut inte alla huvudstadsinvånare över en kant, men jag skulle inte bli förvånad av att fler klagat på trafikstörningar pga stora internationella politiska möten än som klagat på trafikstörningar p.g.a nån kul festival t ex...

Och nej, egomänniskan existerar inte bara i Stockholm utan lite varstanns, det råkade bara handla om Stockholm just nu. "Bara det inte drabbar MIG så" är ett ganska utbrett tankesätt. "Klart att även de som suttit i fängelse och avtjänat sitt straff ska ha nånstanns att bo och ska få jobba osv, bara de inte bor i MITT område eller jobbar på MITT jobb." Eller "Klart vi ska ta emot flyktingar och ge dem trygghet, bostad och skolgång även om det kostar pengar, men inte HÄR där jag bor" t ex. Det är populärt att lägga ansvaret för solidaritet och medmänsklighet på någon annan....

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...