lördag, november 11, 2023

Nr 3 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC."

Två svenska bidrag har det blivit hittills, men nu flyttar jag mig utanför landets gränser. 

Petr Elfimov föddes i Mogilev i Belarus (Vitryssland) 1980. 2009 vann han den nationella uttagningen med låten Eyes that never lie och deltog sen i Eurovision Song Contest i Moskva. Där tävlade bidraget i samma semifinal som bl a Malena Ernman med La Voix men hamnade på 13:e plats vilket innebar att den inte tog sig till final. Hade jag fått bestämma hade den såklart gjort det, jag tyckte då och tycker nu att det är ett bra exempel på melodiös "snäll" rock och att Petr Elfimov var/är en mycket kompetent sångare som passar perfekt ihop med låten. 

Jag hade före idag inte hört låten på väldigt länge men namnet satt inpräntat i min skalle. Jag blev förvånad över att det var så länge sen som 2009 den tävlade, den känns betydligt färskare än La Voix. Det kan förvisso ha en del med min musiksmak att göra 😊.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...