onsdag, maj 25, 2022

Nähä!

Nåt inlägg om ME-dagen den 12 maj som jag skrev om i förra inlägget blev det inte. Orken tog slut, igen. Så jag gör det såhär lite i efterhand lite lätt för mig och kopierar vad jag skrev på facebook. Bättre än inget!

"Idag är det, bl a, Internationella ME-dagen. Dagen för medvetenhet och uppmärksamhet kring ME eller ME/CFS. ME är en sjukdom som klassas som neurologisk men den påverkar alla system i kroppen. Kriterierna omfattar utöver en onormal uttröttbarhet och energibrist samt smärta i viss form även manifestationer i det kognitiva, det autonoma, det immunologiska, det neurologiska och det neuroendokrina. Karaktäristiskt är en ansträngningsutlöst försämring (PEM) som håller i sig minst 24 h, oftast längre, med risk att bli permanent.

ME klassas av forskare som ett av de mest funktionsnedsättande tillstånden i världen och endast en väldigt liten minoritet blir någonsin såpass bra att de inte längre uppfyller kriterierna för sjukdomen. Man beräknar att 0,1-0,4% drabbas vilket skulle kunna betyda upp till 40.000 ME-sjuka i Sverige. Många går dock odiagnostiserade p g a bl a avsaknad av kliniska test som påvisar sjukdomen och okunskap och/eller ointresse inom vården.

Vill man underlätta för ME-sjuka framöver kan man ge en gåva till RMEs forskningskonto, det är Riksförbundet för ME-patienter. Pengarna går till OMF, Open Medicine Fundation, som fördelar medlen till forskarna."


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...