onsdag, november 27, 2019

Nämen det är lugnt, det är goda tider!

Det är långt kvar till advent, det finns ingen anledning att börja nu! Så sa jag i november månads skälvande inledning. Se'n hände något ... och nästan hela månaden har passerat utan att jag förberett ett skvatt. Nästan. Adventsstaken med de fyra levande ljusen är klar, och datumljuset har fått sin plats. That's it. Och första advent är bara några dagar bort. Vad sjutton hände där? Är det något fel på min almanacka eller nåt?
Lite tacksamt är det då att adventsmyset med ett gäng vänner som förra året var kvällen före 1 advent i år blev till Luciamys den 14:e. Förvisso gör vi ju i ordning här hemma för vår egen skull i första hand så förhoppningsvis är allt på sin plats på lördag kväll ändå så vi kan stiga upp till ett adventigt hus på söndag, men det är åtminstone ingen katastrof om vi inte hunnit få bort alla kartonger eller fäst alla sladdar eller fått amaryllisen att slå ut aldeles lagom 😉. Och jag har mer än några dagar på mig att bestämma mig för vilken julig dessert jag ska bjuda på.

Idag var tanken att jag skulle handla julklappar. Typ alla. Så är den saken ur världen sen i alla fall ... Men efter ett kort och okomplicerat tandläkarbesök, bara en fyllning som satt löst och ersattes, så var det ingen kräm kvar i detta batteri och det laddades inte heller något av flera timmars vila. Så, det där smög sig big time. Nytt försök görs imorgon!

Förresten, jag glömde att ett par förberedelser till gjorts. Man ska inte läsa in för mycket i det och dra slutsatser om mina prioriteringar 😉 men båda två handlar om alkoholhaltig dryck. Dels har årets glögg satts, den som troligen kommer att börja avnjutas nästa år, och dels är polkagris-shots på G.

Något julgodis har inte gjorts än, men det är i alla fall bestämt vad som ska göras. Vi i familjen har bestämt varsin sak. Rischoklad enligt sonens önskemål (både med ljus och mörk choklad lyder ordern), ischoklad enligt makens (vilket bara han i familjen äter), och så Mozartkulor för att jag vill det ... Deras två är ju superenkla och snabba att göra, mitt bidrag något mer invecklat. Inte svårt, men mer omständligt och tidskrävande. Och godare 😊.

OK. Känner jag mig själv rätt kommer det att bli nåt godis till. Nougattryffel t ex. Chokladbollar. Kanske knäck som jag egentligen verkligen inte bör äta p g a min tandstatus, men det är ju så gooooooottt!



Jag bloggar ju som sagt betydligt mer sparsamt nu än tidigare, inte för att jag saknar saker att säga (det ska gudarna veta 😏) utan för att jag saknar förmåga att formulera det och orken att skriva det. Men jag kommer att försöka mig på en bloggadventskalender även i år. 24 inlägg med advent-. Lucia- och jultema. Det lär bli några rent faktamässiga upprepningar från tidigare år men också en hel del nytt. Om jag nu får till det alltså. Wish me luck!



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...