tisdag, april 30, 2019

Spåning kring det där med vila.

När jag var frisk, typ, så hade begreppet vila en helt annan innebörd än det har nu. Så jag kan förstå att det kan vara svårt att greppa vad det handlar om när jag skriver/säger att jag vilar, vilket jag gör ofta och mycket.

När jag var frisk så handlade vila om att göra något kravlöst, något avkopplande, något rogivande, något ofta självvalt och som genererade ny energi.
Nu handlar vila snarare ofta om påtvingad och i princip total inaktivitet, något jag inte kan välja och som inte genererar ny energi utan om jag har tur sparar något på det lilla som ö h t finns.

En "vilodag" för 5-6 år sedan när jag tränade med hyfsad regelbundenhet kunde bestå av en timmes relativt rask promenad utöver livets basic-grejer som jobb, matfix, skolungens läxor och sådär.
En vilodag idag innebär att inhämtning av post och uppvärmning av färdig mat tillhör dagens aktivitetstoppar.

Vad försöker jag komma fram till egentligen? Jag vet inte riktigt. Jag visste härom dagen när spåningen dök upp i mitt huvud. Då hade jag en massa kloka saker på lut som jag skulle skriva. Men nu när jag till slut orkar skriva det ... så har jag glömt. Välkommen till min värld 😉.

Valborgsmässoafton idag, och den uppmärksammas ungefär inte alls här hemma. Jag orkar inte gå ner till bålet då helgens klubbmästerskap (ja, jag klarade det!! 🎳) fortfarande sitter i kroppen. Sonen är inte särskilt intresserad heller och maken klarar sig utan. Vi har inga gäster på grillning eller så denna kväll heller, bl a för att jag anade att jag skulle vara ungefär lika slut som jag är nu. Så det blir en lugn kväll hemma bara, välbehövligt så. Mycket välbehövligt. Grillning ingår dock.


Klubbmästerskapet ja ... Jag hade samma två mål som förra året: orka spela ö h t och att inte bli sist. Jag lyckades med båda 👍. Däremot lyckades jag inte med den lite väl optimistiska planen att stanna kvar på restaurangen/puben efter middagen på kvällen, hänga med vänner, snacka skit och lyssna på karaokesång. Klockan var inte ens nio när vi fick skjuts hem och kastade denna skruttkropp i säng. Det får bli pubhäng en annan gång! Utan efterföljande baksmälla.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...