söndag, december 17, 2017

Lucka 17: Tredje advent.












När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr.
Och alla bakar kakor och har ett fasligt styr.

Och bakat kaka har jag faktiskt, igen! Ty idag var det dags för det uppskjutna adventsfikat, som nu blev en liten mini-jul med julklappar och sådär, med de små gudbarnen och deras föräldrar. Mamma Sandra bidrog med sin traditionella saffranskladdkaka (mycket godare än min när jag försökt mig på det) och jag gjorde min nya signatur-rätt: sötsyrlig pepparkakscheesecake. Gott gottigott gott. Hembakta lussekatter och pepparkakor fick också vara med på ett hörn.















Denna tredje söndag i advent har också brandsskyddsansvarige fått rycka ut och rätta till belysningen i Betlehem. Eller i alla fall i krubban som står i vårt vardagsrum. Ljusslingan blinkade oroväckande och djuren och herdarna får nu nöja sig med en liten nödbelysning tills ny slinga är ordnad. Säkerheten framför allt!

Idag har vi faktiskt också fått vinterns första snö. Inte var det mycket inte, det såg egentligen mest ut som om någon haft kuddkrig eller burit en påse bomull som gått sönder lite, men här nere får man försöka glädja sig åt det lilla.

Tredje söndagen i advent är särskilt tillägnad Johannes Döparen, ni vet profeten som uppmanade folket att låta döpa sig och som har bemärkelsedag till midsommar? Dagen kallas ibland för Gaudete-söndagen efter det latinska ordet som betyder Gläd er och är den muntraste adventssöndagen i kyrkan kan man säga. Adventstiden i övrigt präglas av botens anda men just denna söndag märks glädjen över Kristi åstundande ankomst i texter och sånger. 

Idag 17 december har Stig namnsdag och Bhutan firar sin nationaldag. För 73 år sedan såg även ett flickebarn som sedan skulle bli min mamma dagens ljus. Hipp hipp hurra!!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...