torsdag, december 01, 2016

Man lär så länge man lever!

Idag har jag lärt mig vad habitual-tillstånd betyder, något jag borde vetat för länge sedan med tanke på hur många gånger det ordet förekommer i min sjukhusjournal. Jag har också lärt mig vad misofoni är, ett ord som dock inte är hämtat ur mina journalanteckningar. 

Idag är det ju 1 december och första luckan i adventskalendern har öppnats. Ja inte för min del, för jag har ingen kalender jag, men för sonen. Det är intressant att se hur 
en tonårings morgonhumör kan svänga snabbt p g a en liten sketen lucka med lego i 😊

Adventskalender förresten, är det ordet att använda? Eller ska man säga julkalender? För advenstiden börjar ju de flesta år antingen före eller efter 1 december. Det är ju bara ca vart sjunde år, beroende på skottåren, det sammanfaller med vartannat.

Jag läste förresten idag att förr i tiden så hade TVns julkalender ett anpassat antal avsnitt beroende på när 1 advent inträffade, den började då oavsett datum och kunde därmed ha både fler och färre än 24 luckor. Jag har inte dubbelkollat den faktan men det låter rätt vettigt. Och därmed skulle den kalendern kunna kallas just adventskalender utan att vara falsk marknadsföring.





Denna första advent var vi som sagt faddrar på lilla Tildes dop 💗 tillsammans med hennes morbror. Han intog den rollen för första gången och var nog lite nervös men skötte sig fint! Jag och Peter har lite större vana 😉, och huvudpersonen själv sken ikapp med solen den stund hon inte sov lugnt i Peters famn. 
foto: Jessika Fredholm

foto: Jessika Fredholm

Någon tafsade mig på rumpan! Därav minerna. Här syns det
vem av dem som var den skyldige 😉.

foto: Jessika Fredholm
Barnafödandet sägs ha varit lågt i Sverige på senare tid. Det märktes inte i samband med detta dopet kan jag säga. Det var gott om små springande ben i församlingshemmet, och jag räknade efteråt till hela 20 barn under 10 år (varav några dock var minimänniskor som inte direkt sprang så mycket 😉 ) och ytterligare en handfull upp till mellersta tonåren. 

Blev det nån adventsbelysning hemma då? Jajemensan! Allt kom inte upp i tid, men det mesta. Krubban t ex. Och för första gången på många år finns det en chans att tre vise män kommer fram sådär om en dryg månad. En av dem har varit försvunnen i minst 5 år och då resten av gänget gett upp letandet har han nu ersatts av en ny. Det kändes enklare än att skriva om hela historien två tusen år bakåt i tiden. Än så länge är det såklart bara lite djur och ett par herdar som befolkar krubban, här fuskas inte.
Här blandas heligt och hedniskt friskt.

2015 års glögg smakar fint 2016 också!
Och så ett tips: "julskallar" från Bubs, utan gelatin och animaliska färgämnen,
är jättegoda. I synnerhet den rosa hallonknäckvarianten.

Årets adventsstake. Eller adventslåda kanske är ett mer korrekt ord.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...