torsdag, november 24, 2016

Med en månad kvar till julafton...

... värnar jag om minnena och har återanvänder rubriken från 2012 😊.

Med en månad kvar till julafton, och några dagar kvar till 1 advent, har vi också tagit farväl av min faster Edith som efter ett långt och innehållsrikt jordeliv nu lämnat det. Det var en fin och personlig ceremoni, och solen lyste vackert över oss alla. Även in i kyrkan...


Efter begravningen tog jag, mina föräldrar och min syster en fika på sta'ns äldsta konditori


Med en månad kvar till julafton räknar jag ihop det troliga antalet gäster på vår julfest om ett par veckor och tror att rekordet slås i år, Det är nog en himla tur att vi inte byggt den där halv-väggen jag velat ha bakom soffan i TV-rummet, som avskärmning ut mot hallen, för då hade vi inte fått plats till en av våra viktigaste lekar 🎁.

Med en månad kvar till julafton är det nog dags att fundera på vilken vegetarisk julmat jag ska göra i år. Jag har försökt mig på något som heter seitan, en helt vegetabilisk produkt som baseras på vetegluten och som kan användas som alternatv till kött i olika former och många gör vid jul "skinka" som de griljerar och sådär. Men jag har hittills inte alls fått till det, det blir bara svampigt/gummiaktigt och inte det minsta gott. Man ser med blotta ögat att det inte är alls samma mer kompakta fina resultat som experterna får på filmklippen. ETT försök till ska jag ge det, och så exakt som möjligt följa det recept som verkar vara allra populärast. Blir inte det bra så ger jag upp. 
Någon form av juliga bön-, tofu- eller quornbollar får det i alla fall bli, och givetvis en rotsaksgratäng. Yummie! Tanken är ju att jag av hälsoskäl ska tagga ner lite, eller ganska mycket, vi får väl se hur det går med den saken.

Med en månad kvar till julafton är jag inte det minsta sugen på att baka lussebullar, men det är väl mitt fel att det är någon form av tradition här hemma som nu sonen inte vill lämna så... jag får väl bita i det sura äpplet. Eller i saffranspåsen. Nån gång före Lucia.... nån gång... Och det gäller det ju att kalla bakverken vid sina rätta namn, inte sant?


Undrar om "Lilja" ska motsvara "Pojke"?? Varför då inte "Flicka"?

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...