måndag, maj 09, 2016

När livet går på tomgång...

... i stället för att köra på i hundra knyck så är det såklart trist och nedslående om detta inte är något självvalt. Men samtidigt så kan man upptäcka, uppmärksamma och uppskatta saker man annars kanske missar i farten.

Som att lägga märke till att en gul gräsmatta kan se grönare ut genom ett fönster. Jag vet inte om det har att göra med att våra fönster är jäkligt smutsiga, eller om det är "gräset är alltid grönare på andra sidan" som spökar, men så är det här. "Åh vad härligt med en grön mjuk gräsmatta att gå på" tänker jag när jag som igår tvingas spendera nästan hela dagen inomhus, men så kommer jag ut och den är både gul och stickig ;-)

Eller hur lika plommonträdets respektive körsbärsträdets blommor är. Samma färg, samma storlek, samma antal blomblad, samma form, i princip likadana "spröt"... Största skillnaden verkar vara att plommonträdets har en tydligare mörk "mittenprick".
Kan ni se på ett foto vilka som är vilka?

Och så påpekade någon att äppelblommorna också ser likadana ut, och då jag tog en kik på våra visade det sig att det på två dygn gått ifrån att vara enbart gröna knoppar till att synas små rosaröda blomblad på väg ut här och där. 

Man kanske t o m blir lite nördig och för mental statistik över hur solens läge förändras över tiden genom att jämföra skuggorna den ger. Kanske...
Idag går livet defintitivt inte i hundra knyck, men inte på tomgång heller, det går i alla fall lite framåt som på dragläge i ettans växel eller något... Det ska användas åt att bl a baka med sonen, en del av förberedelserna för hans bedömning i Hem- och konsumentkunskap. Jag ska vara få liiiiite mer drag på motorn först.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...