måndag, oktober 26, 2015

Hem- och matbloggsdags!

Ja jag utlovade ju något lättsammare denna gången än förra, jag sa inget om att det 
tvunget skulle vara intressant ;-)

Jo det är såhär att vårt allrum i mitten av huset tjänstgör som TV-rum och även gästsovplats 
när vi har övernattare på besök. De senaste 7-8 åren skulle jag tro har vi där haft en mörkblå bäddsoffa och ett mörkbrunt rektangulärt soffbord. Bäddsoffan hade innan dess funnits hos 
mina föräldrar ungefär lika många år och hade tjänstgjort flitigt när vi nu till slut beslöt att 
det fick vara nog.Vi måste skiljas åt. Förrutom att den nu blivit ful och sliten var den 
även rejält nedsutten i ena änden och faktiskt t o m lite sönder. Bordsskivan i soffbordet var 
också sönder på flera ställen efter hårdhänt hanterande av sonen i yngre dagar och gömts 
under en duk stor del av tiden på senare år. Nu var det dags att säga adjö till även detta.

Övriga möbler i rummet (inkl den del av hallen som det är öppet ut mot) är i olika mörkbruna 
träslag och många av dem är dessutom rejält gamla (en hel del Blocket-fynd t ex) och 
egentligen var jag därför ute efter ett mörkbrunt soffbord och så en soffa i ungefär vilken 
färg som helst. Vi hittade dock inget vi föll för inom rimligt pris varken i affärerna eller på 
Blocket så i stället körde vi på att soffan och bordet skulle vara hyfsat lika varandra i färg. 
Så blir det liksom inte alltför många färger i samma rum ändå. Och jag tycker vi fick till det rätt bra. Soffan är liiite för stram för min smak egentligen men en massa kuddar mjukar upp lite. 
Saknas bara min fina bruna filt som är puts väck!! Nån gång ska den hittas igen och få sin 
plats i nya TV-rumssoffan.

I alla fall, hugade övernattningsgäster är välkomna! Ja andra också såklart. Denna är rymligare 
än den tidigare så det funkar t ex bättre att bjuda hem folk för att se på fotboll eller nåt nu :-)



Och så mat.... Idag gjorde jag Texas Chili i en vego-variant och en icke-vego. Inte helt äkta då eftersom den görs på helt kött bl a men nån variant. Och det blev gott! Recept kommer här:

Steg 1:
Fräs 1 fint tärnad morot, ½ hackad gul lök, ½ hackad röd lök och 2 hackade vitlöksklyftor 
i olivolja. Tillsätt 250 g passerade tomater, 1 dl öl (jag hade ljus alkoholfri), 2 msk pressad lime, 
1 msk flytande rökarom, 1 msk kinesisk soja, 1 lagerblad, två rejäla nypor chiliflakes, 
1 msk mald spiskummin och salt & peppar. Låt småputtra under lock i ca 20 minuter.


Steg 2:
Köttvariant: bryn 400 g köttfärs i lite olja och tillsätt det till tomat- och 
grönsaksblandningen ihop med ca 1 dl vatten. Låt sedan småputtra på svag värme under 
lock ett par timmar. Smaka av med salt och peppar och ev. sötning i form av flytande 
honung. ("Äkta" chili görs på hela köttbitar och ska ha minst 4 h på sig)

Quornvariant: tillsätt 300 g tinad quornfärs till tomat- och grönsaksblandningen samt 
1 dl vatten och småputtra ytterligare 20 minuter. Smaka av med salt och peppar och ev. 
en nypa socker.


Jag serverade med rotfruktschips, majs och vitlöksbröd.

Jag kan också berätta att lite pecannötcola-glass sitter hur fint som helst efteråt! Som lite bonus...

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...