fredag, september 11, 2015

Husmorspoäng tack!!

Hur många husmorspoäng får man när man gör egen bearnaisesås? Många va?

Visst vill ni ha lika många? Då är jag hygglo och delar med mig av receptet, så som jag gör det. Idag var andra gången och jag har lyckats båda. Helt fantastiskt.

Plocka fram och förbered alla ingredienser i förväg, töm blåsan och kasta ut ungarna för när det är dags att koka upp och vispa ihop är det brådis och det går inte att avbryta mitt i processen.

Smält 150 gram smör först och låt det svalna lite. Hacka en schalottenlök fint. Plocka fram 1½ msk torkad dragon, 1 msk vitvinsvinäger, salt och peppar (vit eller blandad).

Rör sönder två äggulor i en kastrull och tillsätt 3 msk vatten, schalottenlöken, dragonen och vinägern. Koka upp och sjud under ständig omrörning/vispning tills det tjocknat till ungefär sockerkakssmetskonsistens. Tag av från värmen och ställ på t ex en lätt fuktad handduk så det blir stabilt. Därefter är det dags att omedelbums vispa ner smöret. Först bara några droppar i taget, under ständig vispning, och därefter i en tunn tunn stråle. Det blir till att vispa så in i helsicke, vilket gör det tur att jag inte gör såsen så himla ofta med tanke på mina händers status. I alla fall, när allt smör är nervispat kan ni smaka av lite med salt och peppar. Häll upp på burk med lock och sätt in i kylskåpet. Ja det är en kall variant av bearnaisesås, det glömde jag säga :-D Fast det går säkert att äta den nylagad varm också utan att avlida.


Såsen tjocknar lite till efter att den kylts, så var inte bekymrade om den ser lite lös ut när ni häller upp den. Det viktiga är att den inte skurit sig. Även om det skulle hända så finns det sätt att rädda den på, men det får ni i så fall själva googla efter. Jag har inte behövt använda den räddningsplankan... än...

I originalreceptet finns både persilja och körvel med, körvel valde jag bort direkt och persilja upptäckte jag efter halva vispningen att den var slut. Men det blev bra utan också. Men ni får såklart ha om ni vill ;-)






Ett höst-tips som gör två flugor på smällen är stekta äpplen. Inte bara smakar det fantastiskt gott utan det sprider också en underbar doft i hemmet. Simon kom hem för en stund sedan och hann knappt innanför dörren innan han utbrast "Åh vad det luktar gott här!!"


Hur? Jo det är jätteenkelt. Kärna ur och dela äpplen, skalet kan vara kvar (om man inte har en mage som är känslig för det då). Man kan ha ganska stora bitar, jag valde rejäla klyftor. Stek i en klick smör tills de börjar mjukna, tillsätt sedan lite kanel och ytterst lite socker (eller t ex Stevia) och stek ytterligare en stund.

Njut t ex med en klick vaniljkesella. Ett gott, enkelt och höstigt mellanmål! Funkar som dessert också som omväxling till den klassiska äppelpajen.







Hösten ja, den får vi väl säga har kommit nu och som tecken på det håller vi på att tömma poolen och i vardagsrummet ska det bytas från vita till bruna gardiner. Ljusarrangemang och liknande kommer succesivt att delvis bytas ut och kanske öka i mängd också ;-). Jag gillar hösten och det får gärna bli lite mörkare och "murrigare" inne, det är inte ett dugg trist utan bara mysigt och stämningen förstärks av de levande ljusen. Men jag har inte riktigt kommit dit än och den senaste "installationen" känns fortfarande ganska somrig.

Murgrönan förresten, vilken fantastiskt växt. Klipp av en enda liten kvist och så vips kan man göra en ljusstake eller ett blomsterarrangemang mycket mer uppiffat. Vår murgröna växer vid och på lekstugan som drabbats av totalt förfall och ska plockas bort, men växten måste vi rädda kvar  på något sätt.

Höst är det som sagt, vilket på inget sätt hindrar att man grillar. Ikväll blir det grillklubba resp. quornfilé som äts ihop med en sallad och bakad potatis med ört- och vitlökssmör. Yummie!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...