tisdag, september 30, 2014

Och så var det dags igen.

Människan visar sig från sin sämre sida. För 20 år sedan inträffade en katastrof där över 800 människor omkom och bara 137 överlevde, på en sjunkande färja blev många panikslagna, många handlingsförlamade, många gav upp och väntade in döden, många bestämde sig för att kämpa för sitt liv med varje fiber av kroppen och en liten del lyckades med det... Många förlorade sina familjer, sina vänner, sina kollegor. Många förlorade sin livsdröm. Och nu, 20 år senare, sitter svensson tryggt hemma i sin soffa och dömer överlevande för hur de agerade då i katastrofens stund. Dömer överlevande för att de inte nu lever med dåligt samvete för att de klarade sig. Menar att "sådär hade jag aldrig gjort, jag hade minsann..." Frågan är om det är empatilöshet eller ren dumhet.

Jag försöker ju då visa mig från min bättre sida. I alla fall min färggladare sida. Och sedan förra inlägget har jag faktiskt inte varit helsvart en enda dag varken på jobbet, hemma eller vid socialt umgänge. Mina nya röda rutiga leggings och den knallröda topen, inte ihop dock, är favoriter för tillfället.





















Idag har jag förrutom min egna energilöshet dessutom ett hemmavarade barn att VABa del av dagen för och det är väl tur att Internet finns... så jag kan roa mig med diskussioner om gästhanddukens vara eller inte vara, om rätten att skrapa lacken på bilar man tycker har parkerat på fel ställe, om hurvida det är respektlöst eller ej mot sina bekanta att inte ta med sig sina använda mensskydd hem igen därifrån, om det är ett större svek att göra slut med sin partner än att vara otrogen mot den, om ordet hen, om det är okej att mot barnets vilja snagga av dess långa hår för att h*n fått löss o s v. Men den viktigaste och största nyheten på länge måste vara att trillingnöten försvinner ur Aladdin-asken. Det är upprörande. Jag känner mig kränkt! Aladdinasken har ALLTID haft trillingnöt i sig. Får vi inte ha några traditioner kvar alls? Och vadå hallonlakrits? En tydlig flirt med invandrarna... Marabou är väl svenskt?? Nej jag känner knappt igen Sverige längre...

(Om jag någonsinn använder mig av ironi? Vad tror du?)

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...