lördag, maj 24, 2014

Det var inte mitt fel!

Nej skyll inte på mig att Tre Kronor förlorade idag. Jag vågar nog lova att ingen av dem läser min blogg, och ännu mindre gjorde det strax före match idag. Så, skyll på domaren eller isspolaren eller coachen eller han som syr nätet i målen eller vem som helst... men inte på mig!

En trist avslutning på matchen blev det i alla fall, både på rinken och strax utanför... vilket resulterade i mer snack om dödshot mellan båsen och uteblivna straffar eller bortdömda mål än om själva spelet efteråt. Skrämmande beteenden på en del håll...

På tal om skrämmande, expressen.se publicerade nyligen denna lista över figurer som skrämde skiten ur oss när vi var små: http://www.expressen.se/noje/de-skramde-skiten-ur-oss-nar-vi-var-barn/. Jag måste säga att jag ö h t inte minns skelettet Åke, och inte heller fann varken Skrot-Nisse eller Ugglan Helge som så läskiga, men t ex Karlsson på taket håller jag med om. Och så saknar jag personligen en på listan: Televinken! Men kom igen, han var ju döläskig!! En liten skit med skumt rörelsemönster, och så var munnen helt still när han pratade med sin gnälliga röst. Blinkade gjorde han aldrig heller. Fy fubblan! Jag KAN bara inte vara ensam om den upplevelsen, jag vägrar tro det. Så ni som delar den med mig: träd fram! Det är inget att skämmas för.

 
Idag var det enligt de flesta andra "sämre väder" än i går, men jag tyckte det var bättre jag :-D Regnet kom i natt tillsammans med lite åska så luften var friskare och lättare, temperaturen har varit helt lagom och ett tunt molntäcke har skymt solen lite till och från. Jag har t o m haft ork att skörda rabarber och baka både smulpaj och rabarberkaka med vit choklad. Och tänka sig, jag lyckades denna gången! :-) Rabarberkakan kunde haft lite mindre socker i sig, den var lite väl söt enligt mitt tycke, men det är en petitess i sammanganget. Jag kan baka! Jag är inte rädd!



















 
Recept? Okej, på rabarberkakan kan ni få ett: 
Vispa 3 ägg och 3 dl socker fluffigt (eller testa med 2 dl om ni liksom jag inte vill ha det alltför sött). Smält 100 g smör, tillsätt 1½ dl mjölk och blanda det sedan med äggsmeten. Blanda därefter ihop 4½ dl siktat vetemjöl, 1 msk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver och vänd ner det också.
Skär 4-5 rejäla rabarberstjälkar i centimeter stora bitar, strö över 2 msk potatismjöl, skaka runt och låt stå någon minut. Tillsätt sedan 100 g riven vit choklad till rabarberbitarna.
Häll hälften av rabarberblandningen i botten av en smörad och bröad form, t ex en rund med diametern ca 24 cm. Blanda resten med kaksmeten och häll sedan det över.

Grädda nederst i ugnen på 175 grader i 50 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar på eftervärme en kvart. Låt svalna. Servera med t ex vaniljsås.

Hörrni, om ni inte redan gjort det så glöm inte att rösta imorron! Ja ni som får och kan alltså. Vare sig ni är positiva eller kritiska till EU som sådant. Värna om rättigheten vi har att delta i demokratiska val, en rättighet som är relativt få förunnat globalt sett.













Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...