måndag, maj 06, 2013

Man vet att man borde rensa sin inbox lite oftare...

... när de bortsorterade mailen tar fem minuter att landa i "Borttaget"-mappen.

Och på tal om mail så blir jag tokig! Nån gång på stenåldern var jag med i nån tävling på nätet och dum som jag var angav jag min ordinarie mailadress. Som följd av detta kommer nu miljarder mail med reklam om penisförstoringar, potenshöjande piller och allt möjligt och dessutom en massa "Grattis, en vinst väntar på dig! Allt du behöver göra är detta och detta och detta och detta så har du chansen!"-mail. I de flesta finns ett ställe man ska klicka för att avregistrera sig, men inte alla (de avsändarna har jag gett namnet Bajs 1, 2, 3 o s v och skickar till skräppostmappen). Klickar jag då där på avregistreringsgrejen kan jag sen få lika många mail tillbaka med budskapet "du har nu avanmält dig, du har inte ångrat dig igen??" Eller så fungerar inte länken. Eller så kommer det upp "du är redan avanmäld från detta" (Jamen varför får jag fortfarande mailen då????). Eller min egen favorit: "Du är nu avanmäld. Observera att det kan ta upp till en vecka innan det träder i kraft". Och så tillkommer nya hela tiden. Gaaaaah!!

En annan maildumhet är denna: Man söker en tjänst via Trelleborgs Kommuns särskilda jobbsöksida på nätet. T ex söker man en tjänst på förskolan Nissarna samt en på förskolan Pellarna, och ett par veckor senare på Tomtens förskola. Tre olika ansökningar om tre olika tjänster alltså. Blir man inte uttagen för intervju kan det sen komma ett mail som säger tack för ansökan men tjänsten har gått till annan sökande. Välkommen att söka kommande tjänster i Trelleborgs Kommun. Jaha tack för det, men vilken av tjänsterna menar ni?? Det framgår inte av innehåll eller mailadress utan det får man gissa sig till, och därmed får man också gissa vilken tjänst som inte är tillsatt än och som det kan vara vits att fortsätta hoppas på eller kanske t o m höra av sig en extra gång om... Smart! Not...

Ö h t så föredrar jag att kunna söka jobb via mail. Sådana där externa webplatser tycker jag är bökiga och omständiga, om alla kommuner använt samma hade det varit något bättre i alla fall. Och ofta måste man fylla i utbildningar och tidigare arbeten o s v i formulären, (där rätt benämning ofta saknas) vilket kan ta en halv evighet, men ändå bifoga CV som bifogad fil. Liiiiten aning onödigt. Dessutom kan viss tidigare arbetslivserfarenhet vara relevant för en tjänst men helt orelevant för en annan. Jag menar, att du arbetat som telefonsextjej kan vara relevant om du söker arbete på sexklubb men knappast om du vill börja jobba på bank (Jomen ba' ett exemempel!)
Nej vad är det för fel med ett mail där personligt brev, CV och eventuella andra relevanta dokument bifogas? Bah!

Så, färdiggnällt för tillfället. Hejdå bloggen, vi ses imorrn!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...