måndag, september 05, 2011

Snyfthistoria? Diskriminering?

Vad tycker ni?

Men, alltså... Detta handlar om en operation som om den ger önskat resultat ger ökad livskvalitet, men det är inte en fråga om liv eller död. Att därför neka operation ifall det finns såpass stora riskfaktorer att en operation känns dåligt medicinskt motiverad eller riskerna är för stora vägt mot de önskade fördelarna ser jag inget konstigt i egentligen. Jag vet inte allt om just detta fallet, och kan därför varken säga att det är rätt eller fel rakt av, men att vissa krav ställs på patienten för att denne ska få vissa ingrepp gjorda är inte fel. Absolut bör patienten erbjudas hjälp att sluta röka, har de inte gjort det hade de gjort fel vad gäller det, men å andra sidan verkar hon inte direkt mottaglig för sån hjälp. Under förutsättning att inte aftonbladet förvrider hennes ord (vilket förvisso inte vore första gången).

Här handlar det om rökning, men det kan i princip lika gärna handla om nåt som ligger närmare mig personligen. D v s övervikt/fetma. Om jag har en skada eller sjukdom, inte livshotande men däremot livskvalitetssänkande, vars behandling eller ingrepp kan hjälpa mig men min övervikt utgör en uppenbar risk för komplikationer, och om de då nekar mig ingreppet tills jag gått ner i vikt eftersom man ställt riskerna emot eventuella vinster och funnit att det inte är medicinskt motiverat... så kan jag knappast hävda diskriminering. Och deklarerar jag "Jag tänker inte gå ner i vikt" eller "jag är vuxen, ingen ska säga åt mig att banta!" kan jag heller inte kräva att få ingreppet gjort. 

Jag dristar mig att tro att om patienten som vägrar sluta röka opereras trots de ökade riskerna och något sen går fel p g a detta så hade sjukhuset istället legat i skottlinjen för massiv kritik och fått höra att de såklart skulle avstått operationen p g a riskerna... Hur man än vänder sig har man röven bak!

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Man kanske ska kräva av kriminella att de ska avstå sin destruktiva livsstil för att få vård när de kommer in skottskadade och knivhuggna till akuten gång på gång. Eller?

Jennie sa...

Om vården inte varit livsviktig och brottslig aktivitet hade inneburit en ökad hälsorisk i form av komplikationer efteråt så hade den jämförelsen varit fullt relevant.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...