söndag, januari 23, 2011

Glassprovning!

Det låter som nåt man gör när man jagar kilon, eller hur?! Men glass kan vara glass... och glass kan vara... annan glass ;-) Nyttig glass. Så idag hade jag och maken glassprovning till inledningen av Morden i Midsomer.


Där bak till vänster har vi en glass gjord av mosad banan, kakao och mager kvarg (typ kesella fast utan löpe).
Till höger har vi en av bara banan och kakao.
Och längst fram mager kvarg + hallon, mixat tillsammans.
Efter ett par timmar i frysen var glassarna halvfrusna, lite som sorbet i konsistensen...

Omdömen då? Jo vi var helt överens båda två. Godast var hallonglassen. Frisk och pigg i smaken, jag kan tänka mig avnjuta denna många varma sommardagar t ex. Man kan ju alltid söta den litegrann (med sötningsmedel om man inte vill ha socker) om man tycker den är FÖR syrlig, men inte för mycket. Den ska vara sådär frisk, inte söt.

På andra plats kom bananglassen, den utan kvarg. Men den kom långt bakom hallonglassen, denna var så söt att det nästan blev för mycket. Minst god, men fullt ätbar, var således den med både banan och kvarg. Den var minst god p g a att strävheten från kvargen gick igenom ganska mycket.

Nästa matprovning blir i form av protein- och återhämtningsbars. Jag har några olika sorter som jag köpt hem för att testa.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Jag satt faktiskt & funderade på just detta med att frysa in kvarg med mosad hallon i när jag åt mellanmål ,
var gott när det var frysta hallon i så misstänkte att det kunde vara gott när allt blir lite glass aktigt men var osäker på om man kunde frysa in kvargen men det verkar ju funka så det får jag prova :)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...