tisdag, januari 31, 2017

Om en vecka smäller det.

Då beger vi oss till Köpenhamn för senvinterns stora begivenhet: Metallica-gig! De inviger nya Royal Arena, kan väl ana att Lars Ulrich haft ett par fingrar med i det spelet, och vi lyckades få biljetter till den tredje  av fyra spelningar. Visst hade det varit häftigt på sitt sätt att vara med på allra första giget där, men jag väljer att se det positiva i att ljus och ljud och annat smått & gott hunnit justeras när det är vår tur 😊.

"Vi" är förrutom mig och maken samma sällskap vi hade på konserten i Göteborg för 1½ år sedan, Marlene och Peter (även känd som P2 😊), samt min ena kusin och hennes man. Kusin Therese och jag har varit på konsert ihop förr faktiskt. För hundra år sedan. Eller i alla fall nästan 30... Oj, det låter tokigt men det stämmer. Efter flitigt googlande vet jag att det var den 22 oktober 1989 som White Lion spelade på Olympen i Lund under sin Big Game Tour. Då var jag 14 och Therese 15 och jag minns att vi fick vända på vägen dit eftersom vi glömt biljetterna, och jag minns också att jag skämdes något kopiöst över att mamma stod och väntade precis utanför utgången sedan med min jacka. Jättepinsamt ju 😳. Men en häftig upplevelse, första rockkonserten! Och nu drygt 27 år senare ska vi på konsert ihop igen och jag får vara med när hon förlorar sin Metallica-oskuld. Dock på avstånd då vi inte har platser ihop tyvärr, men ändå 😊.

Hittade en bild på konsertaffischen från 1989. Memories....
























Men nu är det alltså Metallica som gäller, vi kan ta oss dit på egen hand och jag slipper skämmas över att morsan står med jackan utanför ;). För min del blir det fjärde gången, varav tredje ihop med P2 och andra ihop med Marlene och min egen Peter. Senast var alltså i Göteborg, på Ullevi, med andra ord utomhus på en stor arena. Nu blir det inomhus på en betydligt mindre arena. Metallica har visat sig hantera båda varianterna väl hittills men det är något visst med de något mindre ställena där man kommer närmre scen. Det ska bli intressant att se hur danskarna fått till den nya arenan.

Ungefär såhär lät det i alla fall i Singapore för drygt en vecka sedan:

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...