söndag, november 04, 2012

Dagens stora snackis...

... är inte Sandys förödande konsekvenser, inte presidentvalet i USA, inte guldstriden i fotbollsallsvenskan och inte ens nuvarande relationsstatusen hos Kristen Stewart och Robert Pattinson. Nej dagens stora snackis är Magnus Ugglas känslosamma version av en Olle Ljungström-låt i Så mycket bättre. Jag har inte sett och inte hört, och har ö h t aldrig följt det programmet någon säsong utan bara sett små snuttar. Programidén är lysande och jag brukar sluka det mesta som har med musik att göra (undantaget t ex Dansbandskampen ;-)) men jag börjar förstå varför jag valt bort Så mycket bättre. Anledningen är nog just det där känslosamma, blottandet som deltagarna gör, gråtandet... Jag gråter, och skrattar, ofta åt program på TV. Men just denna varianten, när det är verkliga människor med verkliga liv som öser ur sig verkliga historier och gråter verkliga tårar, nästan pretentiöst ibland som om det viktiga är att berätta nåt så stort som möjligt, har jag svårt för. Det kan säkert nån amatörpsykolog gräva i ;-)

Nåt annat som jag har svårt för är ju det där med maten. The never ending story. Igår var första bra matdagen på länge, jag började kostregga igen och hamnade på en bra energinivå och en bra balans mellan näringsämnena. Och jag åt med 2½-3 h mellanrum precis som jag ska. Det var liksom rätt enkelt, men ändå så är det så svårt. Helskumt...

På tal om mat så måste jag tipsa om mandelbröd för den som vill minska på kolhydraterna och inte är rädda för fett. Blanda ihop mandelmjöl och ägg, ca 1 dl mandelmjöl per normalstort ägg, och smaksätt med lite salt och brödkryddor. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 minuter. Låt svalna och skär i bitar. Brödet är mättande och en bit räcker lång väg, och ju tunnare bröd du har desto mer gottigt pålägg kan du ha på ;-)





Idag testade jag att göra pizza och varm macka på mandelbrödet. Vad skillnaden är? Hmm, tomatsåsen kanske? Jag gjorde i alla fall pizzabotten mycket tunnare, delade brödet på halva tjockleken, och hade på tomatsås med vitlök och oregano, "veg. bacon", lök, riven ost och lite olja. Varma smörgåsen gjorde jag på hela tjockleken av bröd och hade smör, "veg. bacon", tomat och skivad ost.

Den övre är pizzan och den blev jättegod. Fyllningen hamnade liksom i fokus tack vare det tunnare brödet, och man skulle nästan kunna luras att det var vanlig botten.

Varma smörgåsen blev sådär. Nåt verkar hända med konsistensen på mandelbrödet när det åker in i ugnen igen och det blev mest torrt och trist.

M a o: Gör gärna pizza eller varm macka på mandelbrödet men välj så tunt bröd som möjligt.

Där var dagens bok.. nej jag menar mat-tips...

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...