torsdag, oktober 22, 2020

"När man glömmer ...

 ... att man gömt en chokladbit under täcket kan det hända att man behöver gå upp i ottan och tvätta." /Aktuellt Johansson-ordspråk.

Och tvätta är något min kropp inte tycker om. Att slänga in det smutsiga i tvättmaskinen är väl inget megastort problem, men sen ska den rena fuktiga och dubbelt så tunga tvätten förflyttas från tvättmaskinen till torktumlaren resp. galgar och torkstänger. Och inte nog med det, den så småningom torra tvätten ska sen plockas ur tumlaren, tas omhand och vikas någorlunda snyggt. Min rygg, min nacke, mina axlar och mina händer och armar gillar det absolut inte. Från den positiva sidan så vet jag i alla fall varför min nacke smärtar som fasiken just nu. Men jag har verkligen förståelse för Homer, på riktigt.



På tal om något helt annat så kan jag för den som inte har koll meddela att på söndag är det 5 veckor till 1 advent. Och 5 veckor är ungefär den tid min hemkörda glögg ska jäsa. Den klipske inser då att det rimligen är hög tid att sätta årets brygd ... men jag har faktiskt såpass mycket kvar från förra året att det inte är någon större brådska. Dessutom blir inte den årliga stora julfesten av p g a den där dumma pandemin ni vet så det kommer inte att behövas lika mycket som vanligt. I stället kan det vänta tills maken kan hjälpa mig. Jag kan berätta och instruera och han utföra och röra ihop, men jag givetvis ta åt mig äran för det goda slutresultatet.

På tal om advent så frågade jag sonen om han känner att han växt ifrån det där med chokladkalender. För några år sedan sa han att han gjort det bara för att ångra sig i sista stund 😉, nu insåg han att nix, han har inte växt ifrån det MEN han vill inte att jag köper med My Little Pony eller Barbie som motiv 😊 som jag gjort något år utan det ska vara ett vanlig julmotiv. Kräsen unge det där. Jag kan i alla fall ta på mig ansvaret för inköpet av den där kalendern, maken har i uppdrag fixa lego-kalendern som kostar typ 25 gånger så mycket. Ibland är det synd att vi har gemensam ekonomi 😂. 

Well, nästa helg är det ju en annan högtid. Halloween. Det är inget vi har för vana att fira här hemma alls, vi Halloweenpyntar inte huset och eventuella påringare blir inte direkt rika på godis via vårt hus om man säger så. Men en god vän älskar Halloween och brukar ha en fest med angivet tema för klädseln, och de festerna brukar vi delta i och ha trevligt på. Halloweenfester i slutet sällskap har jag inga problem med även om jag inte skulle anordna någon själv, inte heller trick-or-treatande hos de man vet uppskattar det, det är att blanda in alla möjliga människor och deras hem i sitt firande som jag har svårt för. I alla fall, i år var det länge osäkert om det skulle bli nåt hos vännen eller ej, av anledningar ni säkert förstår, men till slut bjöds det in till ett mer småskaligt och corona-anpassat umgänge. Med valfri utklädning p g a den korta förberedelsetiden, och jag ska delvis återvinna lite från tidigare år och delvis ha nåt jag kan använda annars också. Om leveransen kommer i tid. Annars får jag väl leka att temat är skräck och gå naken.



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...