torsdag, oktober 19, 2017

När något känns för bra för att vara sant...

... är det ofta det. Tyvärr.

För ett par inlägg sedan hyllade jag Bong Touch of Taste Brynt Schalottenlökfond som jag fått upp ögonen för via grupper för vegetarianer och veganer på facebook. Den finns med på minst en lista över veganvänliga produker och även i flera recept på en stor vegetarisk matblogg. Jag har också läst i andra hand så att säga att Bong själva ska ha informerat om att fonden är "vegansk" (d v s helvegetarisk). Detta har gjort många lyckliga då den ger himmelskt god smak.

Men efter en fråga från annan medlem kände jag att jag ville fråga tillverkaren för säkerhets skull. När det står "aromer" utan vidare specifikation så kan det ju vara lite allt möjligt, även i sådant som man skulle tänka sig givetvis var vegetariskt som grönsaksbuljong t ex. Igår kom svar från konsumenttjänst: Aromen i schalottenlökfonden är av nötkött! *tar mig för pannan*

Nu inväntar jag ett andra utlåtande, det KAN ju vara så att jag fått ett felaktigt svar denna gången och att tidigare uppgifter stämmer... men det känns rätt mörkt på fondfronten igen.

Som om det inte vore nog har jag fått en innebrännare i näsan, Sverige är lottat mot mardrömmen Italien i play-off till VM, det är för varmt för vinterjackan men för kallt för sommarjackan på mina promenader och det börjar ta slut på nattliga CSI-avsnitt som jag inte tidigare sett. Eländes elände med andra ord.


På tal om promenader så har det hittills denna månaden inte blivit så värst många sådana och oddsen för att jag ska hinna gå i kapp förra månaden är skyhöga. Jag var rätt så knäckt här ett tag och det blev inte bättre av att rehabmötet blev uppskjutet vilket vände upp och ner på min planering och min kalkylering av tid och energi. Men jag lär resa mig denna gången också, och de senaste fyra dagarna har jag promenerat tre och spelat bowling (korpen) en. I gengäld har jag i princip inte kunnat göra någonting vettigt i hemmet vilket satt sina spår då både maken och sonen varit hemma och kunnat stöka ner och skapa disk, den förste har arbetat hemmifrån och den andre varit sjuk. Även idag kommer jag att välja promenad framför hushållsarbete, och maken som har kvällen tom i kalendern får ta tag i hemmet. Vare sig han tycker det behövs eller ej, man kan säga att han och jag har lite olika uppfattning om vilken nivå av städning som är lägsta godtagbara...

Och det finns andra ljuspunkter också, faktiskt!
Några:

🚙 Sune, min bil alltså, godkändes på besiktningen trots att den ägde rum fredagen den 13:e.














🍫 Nästa fredag kommer en väninna hit för lite advent- och julförberedelser. Vi ska bl a sätta årets glögg (yepp. jag har smittat av mig!) och göra chokladryffel.











👻 Dagen därpå är det dags för Halloween-festen hos andra kompisar, en årlig begivenhet som alltid brukar vara himla trevlig!












💇 Jag har fått utväxten fixad hos frissan så nu slipper jag skämmas för barret ett tag i alla fall.













📺 Vänner, TV-serien alltså, har nyligen börjat om igen på Comedy Central och det är lagom länge sedan senast att de avsnittet är kul att se igen.
Så, ALLT är inte elände 😊


1 kommentar:

Djim sa...

Om du fortfarande lever då innehåller fonden inte biff. Det är syntetisk som av vegetabilier. Den kallades dock beef aroma.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...