onsdag, december 16, 2015

May the force be with you!

Idag har nya Star Wars-filmen premiär och det är såklart dagens snackis. Sonen och maken ska se den så fort de får tillfälle, jag är inte så värst intresserad och har bara sett vissa delar av de tidigare filmerna (de delar som rullat här hemma gång på gång på gång på gång på...) Jag har i alla fall såpass mycket koll att jag fattar att detta är jätteroligt:

Hahahaha! 


Men, nu till något helt annat:

Lucka 16 - GODIS!

Idag stod "Chokladtryffel" med stora bokstäver på veckoplaneringen. Än så länge är en sort helt klar och två halvklara varav en är mer spännande än planerat. Det var nämligen så att mitt under skapandet av sonens favorit-tryffel, nougattryffel i två nyanser, så upptäcker jag att någon varit och nallat av nougaten. Ganska rejält så, det saknades 100 g. Denna någon är 12 år gammal, by the way, så ingen oskyldig blir misstänkt. Jag hade hunnit så långt i processen att det var för sent att bryta, så nu är det dels tveksamt om översta lagret stelnar ordentligt och dels är det nästan ingen nyansskillnad alls. Men det är svårt att få choklad att inte smaka bra ;-) så det blir säkert gott ändå. Bara inte så himla fint...

Den andra halvklara sorten är mörk chokladtryffel surprise (med en hemlig ingrediens ;-)), och helt klara är dessa:
Vit chokladtryffel med smak av lime och konjak. Farligt farligt goda! Vit choklad är ju rätt sött, men limeskalet och den lilla skvätten konjak bryter av helt perfekt. Jag trodde aldrig det skulle ske, men knäcken har fått konkurrens om titeln Godaste Hemmagjorda Sötsaken!

Recept? Visst! Koka upp 1½ dl grädde med en matsked smör. Dela 300 g vit bakchoklad i mindre bitar, lägg ner i den varma grädden och rör om tills all choklad smält. Tillsätt skalet av 2 limefrukter och 1 msk konjak (jag använde essens dock). Ställ kallt och rör om då och då. Sen kan man göra lite hur man känner för, man kan t ex rulla kulor av smeten när den stelnat eller hälla den direkt i t ex ischokladsformar. Men jag valde att vänta tills den var nästan stelnad och då spritsa ut dem i knäckformar och toppa med en liten chokladkula.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...