tisdag, december 08, 2015

Dagens svåra fråga...

... i lucka nr 8: Lussekatter - med eller utan kvarg/kesella?

Det är nog rätt många som bara köper kvarg just när de ska baka lussekatter, och om det stämmer att det är ett av Arla skapat behov för att saluföra sin kesella så har de nog lyckats väldigt bra. Samtidigt har jag tänkt att NÅN positiv effekt borde den ha eftersom folk, även såna som till skillnad från mig är ganska flitiga bakare, fortsätter använda det. Jag har i alla år använt kvarg i mitt lussebak, även om jag insett att det går att få saftiga bullar även utan den så har jag inte velat chansa. Förra året blev dock baket misslyckat, bullarna blev stumma och trista, så nu beslöt jag mig för att testa utan. Jag sög åt mig alla tips för de perfekta lussebullarna och tog åt mig av de som lät bäst ;-) (bl a rumstempererad vätska och rumstempererat smör, inte smält, samt saffran som stötts med lite socker och sedan legat i konjak över natten). 

Utbakningen fick jag god hjälp med av inte bara en utan två 12-åriga duktiga bagare som samarbetade och skapade tjusiga lussekatter som sedan bjöds på våra fikagäster. Och efter att de avsmakats i nybakat skick så får jag säga att det verkar lovande än så länge. Jag var tvungen att stoppa nästan alla kvarvarande i frysen så snart de kallnat för att inte föräta mig på dem. Återstår att se om de håller stilen även efter upptining.


Och så testade jag något nytt: en del av bullarna fick åka in i frysen efter att de formats. De ska sedan få tinas upp, jäsa klart och sedan gräddas när vi blir sugna på nybakat med några timmars varsel. Jag har högt ställda förväntningar...

Det har förresten bakats mer än lussekatter här i dag. Under tiden jag väntade på att smöret till lussekatterna skulle mjukna gjorde jag en mjuk pepparkaka (inte vacker men ganska god) och satte en halv sats pepparkaksdeg. Det var tur att jag inte gjorde en hel för jag hade aldrig orkat baka ut allt. En halv blev mer än tillräckligt. Jag fattar inte varför jag inte gjort egen deg varje år, det är ju inte det minsta svårt. Jag vet att jag gjort det en gång förr för ett gäng år sedan och därefter levt i tron att det var bökigt och jobbigt. Men det var det ju inte...

Vadå? Om det inte är lite kul att baka ändå? Tja, jo, kanske ibland. Sånt som går fort och lätt, som mjuka kakor och sådär, kan väl vara okej. Någon gång ibland. Just för att själva resultatet blir så gott. Men degar som kräver sjuttioåtta skålar och görs i femtiofjorton moment och sedan ska knådas och jäsas och kladdas med... det är inget vidare. Men, man får väl offra sig!
Mjuk pepparkaka - inte vacker men god.



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...