tisdag, december 08, 2015

Saknade ni lucka 7?

Nej, det hade jag väl inte förväntat mig heller. Men, här fuskas inte! Så den kommer här lite i efterhand. Jag tänkte på det här med måsten. Många känner sig oerhört stressade före och runt jul för det är så många måsten och så många krav. Men, vem kommer egentligen kraven från? Visst är det ofta från oss själva, så att vi faktiskt kan styra dem? Visst är det till största delen upp till oss själva vad som är måsten och vad vi klarar oss fint utan?

Jag är själv sjuk i stressrelaterad sjukdom, och har varit så flera gånger i mitt liv, och borde kanske vara i farozonen för den där julstressen, men av någon anledning drabbas jag inte. De jular jag känt mig extra stressad har det inte handlat om "måsten" att göra och fixa och hinna med, utan det har handlat om den mentala stressen förknippad med att vara ofrivilligt barnlös kring jul med allt fokus på barn som omgivningen sätter. Men i övrigt... nej, julen är inte särskilt stressig för mig.

Det behövs inte bakas sju sorters kakor, det räcker med två och man kan t o m köpa dem färdiga. Det behövs inte sju sorters sill, det räcker med 2-3. Det behövs inte sju sorters julgodis, det behöver inte vara massor av julklappar, man behöver inte ha det perfekt pyntade hemmet, det måste inte vara nya fina julaftonskläder för hela familjen och allas ögon måste inte tindra varenda sekund hela julhelgen. Man kommer ganska långt med att utgå från det man själv gillar och tycker är kul och så välja en del av de där mindre roliga sakerna i stället för att köra hela rubbet.

Själv lägger jag nog ner mest tid på pyntning och dukning. Inte för att det är ett måste utan för att jag tycker det är kul. Något jag däremot inte tycker är kul är bakning, med undantag för pepparkaksbak ;-), så det gör jag bara i liten skala främst för sonens skull.

lucka 7 består av en utmaning till er som känner er stressade av alla julmåsten: tänk efter vad som verkligen är måsten och vad som kan väljas bort utan att julen egentligen blir sämre.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...