lördag, november 15, 2014

Jag har en mycket viktig fråga.

Ni vet att man ibland till t ex bakad potatis eller en köttbit har aromsmör... alltså smör med någon form av smaksättning. Normalt sett får aromsmöret sitt namn efter den mest framträdande aromen, men lyssna här. Det finns en variant av aromsmör som smaksätts med rödlök och rödvin. Rödlöken får "svettas" lite och sen kokas rödvinet in lite i taget, detta får sedan svalna och blandas med smör och allt rundas av med salt och peppar. Jag har kollat minst tio recept där förhållande mellan mängden rödvin och rödlök är samma... men i vissa av dem kallas det rödvinssmör och i vissa rödlökssmör. Why??? I ask. Why??? DET är min viktiga fråga.

Å andra sidan. Skulle ni ha det rätta avgörande svaret så lär jag väl inte komma ihåg det tills nästa gång ändå, ty minnet är inte vad det borde vara. Hårddisken är nog full. När jag kikade igenom telefonen idag såg jag t ex en jobbtoa-selfie som jag inte ens minns att jag tog ;-)

Annars? Tja, det är lördagkväll och middagen är intagen. Uppkrupen i TV-soffan sitter jag och väntar på att fotbollen ska börja. Ljusen från 80-talsfesten får sprida stämning och hemskt gärna ta slut fortare än kvickt för de passar inte riiiiiktigt in sådär egentligen (och i synnerhet inte bland adventsljusen som snart ska fram) men att kasta halvbrunna ljus går såklart inte för sig. 


Advent ja, bara två veckor kvar innan glöggen ska provsmakas. Spännande!!





Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...