söndag, juni 29, 2014

Såhär sista söndagen...

... i juni (hilfe!! Då är det ju snart juli!!!) har vi lite olika sätt att spendera tiden. Simon lästränar genom att läsa textremsorna på Star Wars-filmerna. Peter spelar nåt farm-spel på datorn. Och jag kollar på ett program om danska fångar. Rätt intressant faktiskt, och många skulle behöva se nåt liknande för att inse hur mycket fördomar de har om kriminella. Här får man verkligen se att även de som begått de grövsta brotten utåt sett är som vem som helst och av alla möjliga "sorter". Både verbala och tystlåtna. Ensamvargar och sociala. Unga och gamla. Av alla olika härkomster och kulturer. En del har ett utseende som av många ses som "hårt" medans andra ser ut som vilken medelsvensson (eller vad nu den danska motsvarigheten kan heta, medelJensen? ;-)) som helst. Några är välutbildade och andra inte alls. Några levde under utåt sett stabila familje- och arbetsförhållanden medans andra uppfattades som struliga och vilsna av sin omgivning. En hel del har eller har haft missbruksproblem av olika slag, men långt ifrån alla. Nej det finns inte ett utseende, en stil och en typ som betyder "brottsling", tyvärr finns det många som inte verkar förstå det. 

Inte ens de man verkligen tycker borde veta bättre förstår det. Som kuratorn jag gick hos för en hel drös år sedan och som menade att det faktum att exet, som jag levde i ett osunt förhållande med, hade långt hår skulle varit en varningssignal för mig redan från början. Ja tydligen innebär långt hår på män en stor benägenhet att misshandla så dem ska man akta sig för. My God så dumt. Om jag såg till att byta kurator? Absolut! 

And now to something completely different...

Vädret klagar ju många på just nu. Typ alla vill ha sol och så varmt som möjligt. Ni vet nog vid detta laget att jag har en lite annan inställning till saken, men som den empatiska vänliga människa jag är gör jag mitt bästa för att muntra upp alla stackare som saknar den stickande solen och tärande hettan. Lite bidrag från www.skyltat.se kanske?

400 spänn för ett ligg? Som hittat? Och kanske finns de på denna avdelningen:

Efteråt är man måhända lite hungrig?
Tänk så viktiga två små prickar kan vara...

Och så en favorit i repris från youtube. Den tål att upprepas, igen och igen ;-) Rikard Palm ringer Tokyo efter den stora jordbävningen, och det mesta blir fel...






Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...