torsdag, december 23, 2021

Lucka 23.

 

Idag är det dags att hissa flaggan ifall man har en sån, ty det är vår drottnings födelsedag och allmän flaggdag. 78 år fyller Silvia Renate, född Sommerlath i Heidelberg i Tyskland. Hon delar bland annat födelsedag med Grynet Molvig som föddes året före. 

Namnsdag har Adam, och enligt både Bibeln och Koranen är ju just Adam det namn den förste människan omnämns med. Drygt 30 tusen män i Sverige heter Adam men även några hundra kvinnor. 


Lille/lilla julafton, lilljulafton, lillejul, da'n före da'n ... Kär dag har många namn. Det sägs ha varit just här nere i Skåne som dagen först kom att innebära en slags julfirande före den egentliga julen och termen lilla julafton nämns för första gången 1775. Numera förknippas dagen med en uppesittarkväll då förberedelser inför julafton görs, klappar rimmas på och skinkan avsmakas.

Själv slår jag ofta in klappar på kvällen 23 december, men i år är det ju redan gjort. Vi får goda vänner på besök ikväll för lite gemensamt käk och snack om ditten och datten, i bakgrunden lär TV4:s Bingo-Lotto stå på och har vi tur vinns det en liten slant. Viss risk finns för att lite julgodis slinker ner. Men innan dess ska jag försöka ta en liten promenad. Och göra tofutårta. Och färdigställa nya omgången dammsugartryffel. Och förbereda min middag (övriga köper nåt färdigt men det väljer jag bort idag) Och helst duscha. Nu är klockan 12.30 och jag har gjort såhär mycket av det: inget. Så Wish me luck!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...