tisdag, augusti 06, 2019

Vad sa den ene ...

... göteborgska kannibalen till den andre?
- E du go eller??

Vad heter Göteborgs bäste arabiske fotbollsspelare?
- Glenn Hussein!

Vad säger göteborgarna till envisa Star Wars-fans?
- JeeeDaij!!

Ska jag fortsätta? Inte? Nähä. Jag berättar väl mer om vår vistelse i Sveriges näst största stad då.


Efter Johan Falk-turistandet kom vi alltså till hotellet på fredagseftermiddagen, och sonen lade direkt märke till samma sak som jag gjorde första gången jag bodde där: de sneda lutande golven. Värst ute i korridorerna men även inne i rummen. Jag kan nästan svära på att jag kände huset gunga också ... ja jag skrev nästan.

Svårt att fånga på bild, men det lutade alltså både hit och dit lite varstanns.

Det är även tur att de skyltat flitigt till rummen, hissen och trappan för jäklar vad man gått vilse i de där korridorerna annars.






Under tiden sonen tog en dusch (tar en evighet med det jäkla mjuka vattnet jag aldrig vänjer mig vid) vilade jag så gott jag kunde upp mig efter allt bilsittande och kollade upp lämpliga middagsställen. Det resulterade i indiskt käk på Masala som låg några ynka hundra meter bort. Lagom långt att gå alltså, och himmelskt gott dessutom. Även sonen var helnöjd då tandoorikyckling fanns på menyn i form av kycklingben och inte filéer som många ställen har.























Mätta och ganska trötta alla tre landade vi sen i varsin säng på rummet med snacks och TV-tittande innan det var natti natti.

Lördagen började såklart med hotellfrukost där det fanns en del för den som vill äta animaliefritt, inte mycket men så man klarar sig. Jag höll mig mest till soyghurt med bär och flingor. Sonen fastnade salta kex och croissanter. Jaja, huvudsaken är att han äter.

Därefter fick grabbarna turista på egen hand när jag tillbringade min tid i sängen. Win win skulle jag säga, jag fick sparat lite på min nästan obefintliga energi och de slapp rätta sig efter långsamtgående tant. När de så kom tillbaka efter ett besök på Universeum, en lunch på sta'n och en sak till som jag helt glömt bort vad det var så verkade de väldigt nöjda med dagen

Efter lite duschande och uppfräschande var det dags för Avenyn att få trelleborgskt besök. Där ligger bland annat Vigårda där kvällens måltid intogs. Moving Mountains Burger, som deras 100% Plant Burger bygger på, var en ny upplevelse för mig. En intressant sådan. Jag sökte info på nätet efteråt och tydligen är den gjord av bl a ärt-, vete- och sojaprotein. En salig blandning typ. Med rökig sås, lökringar och övriga tillbehör var den himla god. Och mäktig.


Efter middagen drog sonen med oss på en liten sväng till på Avenyn med målet att hitta lite billigare godis än på 7Eleven 😉 och den svängen slutade på Coop som ligger mitt emot Vigårda men som vi halvblinda typer inte sett. Fast i ärlighetens namn så pågick en massa vägarbeten som skymde sikten. Faktiskt.

Innan avfärd på söndagen hade vi tänkt visa sonen Avenyn, men eftersom vi strosat där redan kvällen innan så blev det i stället som han önskade. Nämligen att vi packade ihop oss efter frukosten och begav oss söderut där en sväng inom Ullared på vägen hem var inplanerat. Men först en sista, ofrivilligt lång p g a knasig gps och jäkla vägarbeten, sväng i Göteborg då vi bl a spanade in Läppstiftet på närmre håll än vanligt.

Ullared ja. Ge-Kås. Det stora blågula varuhuset var väl ingen höjdare denna gången. Jag bör vara i betydligt bättre form när jag åker dit, det är ett som är säkert. Trots att jag bara besökte halva damklädesavdelningen, plockade på mig lite hårprodukter och kikade minimalt bland heminredningen samt däremellan pausade på restaurangen i typ en timme var jag på allvar osäker på om jag ö h t skulle klara att ta mig till bilen igen. Men det gick till slut ... med både glass och choklad i magen. Puh!

Missförstå mig rätt, jag tycker det är helt OK att shoppa där nån gång då och då och det känns givet att svänga inom när vi ändå är ute och far. Men jag bör som sagt inte vara halvdöd redan innan jag kommer dit. Who knew?

Så, nu är väl er nyfikenhet stillad?
Man kan summera veckan med att jag faktiskt fått gjort en hel del turistigt, med hjälp av diverse anpassningar och effektiv vila däremellan, och att det är rätt lätt att förstå att pigg och fräsch inte direkt är orden som beskrev mig bäst tiden därefter.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...