lördag, december 23, 2017

Lucka 23: uppesittarkväll.

För egen del är det snarare uppeliggarkväll eller t o m nerliggarkväll  g a den hälsomässigt sämsta julstarten så långt minnet räcker men nu ska jag inte vara ego. Så uppesittarkväll it is. Kvällen som för många blivit synonymt med BingoLotto på TV eller någon av dess konkurrenter, julklappsinslagning, rimmande, grötkokning och skinkgriljering. En julvaka kan man säga.

Förrutom uppesittarprogrammen med underhållning och rimstuga med kändisar av varierande dignitet visar de flesta kommersiella kanaler någon form av film med julanknytning. Ett päron till farsa firar jul, Ensam hemma, Bad Santa, Grinchen - julen är stulen o s v. Ja även t ex första Die Hard-filmen har fått julfilmsstatus då den utspelar sig just under julhelgen. Här får ni ett medley av 33 julfilmer på drygt 2 minuter 😃:


Ordet uppesittarkväll har dock inte alltid satts i samband med dagen före julafton. 2 september 1967 sändes t ex Uppesittarkväll inför dagen H med Lennart Hyland som programledare. Och dagen H var alltså högertrafikomläggningen.


Kärt barn har många namn sägs det, det gäller även den 23 december. Och idag är det lille/lilla julafton, eller bara lillejul. Da'n före doppareda'n. Eller bara, om man är lat, dan före dan 😁.
Det är dock inte Dan som har namnsdag utan Adam. Vår drottning fyller år och det är allmän flaggdag.

Dessutom är det Japans nationaldag. Bara en så'n sak.





Vad gör då jag på Japans nationaldag i år? Inte mycket, kan man säga. Kroppen är helt slut och jag undrar hur jag ö h t ska palla duscha och klä på mig hyfsade kläder imorron. Jag har dessutom julklappar kvar att slå in. Men hey, det är ju hela 15 timmar tills det behöver vara klart... Jag har i alla fall kokat mig lite risgrynsgröt och avnjutit första tallriken ihop med saftsås. Gött!




Och nu kollar jag på när familjen Griswold firar jul, för ungefär trehundrafemtiofjortonde gången.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...