fredag, oktober 27, 2017

The neverending story.

Nej jag syftar inte på filmen från 1984. OK, ursprungsnamnet är Die unendliche Geschichte men vem orkar säga (och stava) det? Jag syftar inte heller på låten som kom från filmen och sällade Limahl till gruppen av One Hit Wonders (med undantag för närmast sörjande britter typ). Nej här handlar det om en fond. Och då inte av sorten där det samlas pengar som sedan delas ut till behövande och ickebehövande, utan av sorten man har i mat. Yupp, följetången om Bong Touch of Taste Brynt Schalottenlöksfond har fått ett nytt kapitel. Även om jag skrivit om det här tidigare så tar jag det från början, jag har inget bättre för mig. Håll ut, för det är en viktig sensmoral i slutet 😉.

Bong lanserade för några år sedan en Brynt Schalottenlökfond. När bloggen Jävligt gott - Bloody good vegetarian food började använda den i sina recept fick det stor genomslagskraft i vegovärlden, både bloggansvarig och andra gick ut med att de kollat läget med företaget och alles OK, buljongen är helt vegetabilisk! löd svaret. Klang och jubelsång spred sig för det var den godaste vegetariska fonden ever!

Till slut fick även jag upp ögonen för den och hittade den på ICA, köpte och gjorde en himmelsk god gryta med fonden som pricket över i, som russinet i glöggen, som saltet på jordnöten. När jag delade med mig av receptet frågade någon om fonden var "vegansk" och jag svarade att jag utgår från det eftersom jag läst den infon tidigare men petig som jag kan vara så kollade jag själv med Bong. Eller Contineltal Foods snarare. Jag hade ju trots allt bara andrahandsuppgifter tidigare. Svaret jag fick löd: tyvärr inte helt vegetabilisk! "Arom" i innehållsförteckningen på just Brynt Schalottenlökfonden är köttarom _av nötkött_. Däremot är grönsaksfonden fri från animalier, där innebär "arom" bland ingredienserna helt vegetabilisk sådan.

Jag fick nu upplysa mina fellow vegosar på diverse forum om svaret jag fått vilket skapade kalabalik av stora facebookmått. Jag återkopplade till Continental Foods, sa att andra som hört av sig till dem fått ett annat svar och undrade hur de ställer sig till det? Responsen på det var ungefär "tyvärr, jag håller med om att vi borde göra fonden animaliefri och ska ta detta vidare till produktutvecklaren". Flera andra som mailat i samma ärende fick svar med samma innebörd.

Jaha, då var det kört med de goda grytorna och såserna då? För nej grönsaksbuljongen och -fonden ger inte alls den där extra smaken som gjorde Schalottenlökfonden så toppen. Och göra egen fond? Jomen orka! 😉

Dock var inte sista ordet i saken sagt. Efter en knapp vecka, då även jävligtgott-ansvarige Gustav kontaktat företaget, svängde det igen. Nu gick ägarna centralt ut med en offentlig dementi av den info kundtjänst gett. Fonden ÄR fri från animalier. Marknadschefen skrev t o m ett personligt brev där hon intygade och försäkrade detta.

Vad var det som hände då? Jo, huvudkontoret finns i Belgien och där kallar man den helt vegetabiliska syntetiskt framställda aromen för beef aroma för att den anses ge en smak som påminner om nötkött. Detta har då tagits rakt av från svenska kundtjänstens sida som en köttarom framställd och förädlad ur nötkött. Kanske inte helt konstigt med tanke på benämningen men man kanske ska dubbel- och trippelkolla? I synnerhet som många frågar och påpekar att tidigare svar angett motsatsen? Nu har info gått ut till kundtjänst så att de förhoppningsvis kan ge rätt svar framöver och namnet på aromen ska ändras för att undvika missförstånd.

Puh!

Vad lär vi oss av detta? Jo att lita mer på andrahandsuppgifter på nätet än information direkt från källan. I alla fall om den förstnämnda passar dig bäst! 😀

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...