tisdag, november 24, 2015

Med en månad kvar till julafton...

... passar det väl bra med en lektion kring det där fluffet många av er har i adventsljusstaken? Själv har jag mossa, men många av er har INTE det. Faktiskt!


Här har jag faktiskt börjat med adventsförberedelserna redan ikväll. Elljusstakar och stjärnor och sånt får vänta tills lördag men byta gardiner (inte julgardiner, bara annan färg), adventslådan med de fyra ljusen och lite annat bör jag nog fixa med lite pö om pö för att inte ha allt kvar till samma dag. Jag är dessutom borta både imorron kväll och på fredag. Imorron ska vi se En underbar jävla jul på bio, och på fredag är det julfest med kollegorna.

Kvällens insats blev denna:

Plus att datumljuset är redo att bli påtänt på tisdag. 

I stället för att se framåt backar jag bandet lite, några timmar eller så. Jag skrev i mitt förra blogginlägg om folk som rasar och förfasas över artiklar och insändare utan att läsa dem först. Som ett brev på posten dök ett nytt exempel upp nyss.

Två förskoleområden, av alla i hela vårt avlånga land, har tagit ett beslut att barnen inte ska gå Lucia för sina föräldrar utan bara barn och personal ska delta inom ramen för den vanliga verksamheten. Anledningarna är att de upplever att firandet tidigare skapat otrygghet hos en del barn och även stor besvikelse hos de barn vars föräldrar inte deltar, likväl de som till skillnad från kompisarna inte kan följa med föräldrarna hem igen efter firandet. Det handlade också om att alla inte kan skaffa rätt kläder och att en del barn finner firandet väldigt stressande. De ser möjligheten för samtliga barn att delta utan att känna otrygghet, utanförskap och stress som viktigare än föräldrarnas vilja att se sina barn lussa i ett sammanhang som andra planerat för och ordnat vilket är helt i enlighet med vårt uppdrag. Visst kan man tänka sig att firandet troligen hade kunnat ändrats och omplanerats för att säkerställa det utan att porta föräldrarna men eftersom barngrupper är olika och jag inte har insyn i just dessa så kan jag inte vara säker på det.

Men grejen är: hur lyder kommentarerna? Jo det är otaliga olika varianter av hur man minsann som invandrare ska ta sedan dit man kommer annars kan man flytta hem igen, om hur anpassningen till andra religioner gått för långt och att vi inte får fira svenska traditioner längre. Trots att det inte hade det minsta med beslutet att göra. Detta framgår även här tydligt om man läser texten man refererar till. Men nej, det verkar för mycket begärt.

Jag blir mest matt.




Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...