söndag, juli 06, 2014

Tre...

... arbetsdagar kvar innan sommarens semesterledighet. Och om ni tycker detta börjar bli långrandigt kan ni ju fråga er varför ni ö h t klickar er hit! ;-)

Lördagen har bl a bestått av städning, tvätt, medicinskåpsrensning och kvällsbad. Tanken var att jag i stället skulle försöka bättra på solbrännan mitt på dagen men väderprognosen stämde inte idag... heller... För deras skull hoppas jag att meteorologerna inte får betalt utifrån pricksäkerhet. 


Blir det mycket soligt imorron får jag väl göra ett nytt försök att plåga mig ett par timmar eller så, för hur mycket jag än hatar värme så gillar jag ju solbränna. Och hemma eller på stranden kan jag bada var femte minut eller så, till skillnad från på jobbet t ex. Men, i värsta fall får jag slänga mig i solariet en gång till innan semestern... för jag kan liksom inte bo framför mammas och pappas snälla spegel som man ser brunare ut i än vad man egentligen är.

Middag åt vi idag, också. Och ett tips till er som brukar få kokt nypotatis över är att vi nästa måltid eller nästa dag lägga dem ihop med t ex flingsalt, en dillkvist, citronskiva och en klick smör i foliepaket på grillen. Eller byt ut citron och dill mot salladslök eller gräslök. Eller som för oss idag, rödlök... Riktigt gott! Nästan lika gott som att steka den gyllenbrun i smör på spisen... Ja jag skrev nästan!

Dagen har också gett utrymme för mycket läsning och lite deltagande i diskussioner på nätet. Bl a om lyxkonsumtion och överkonsumtion. Jag blev inte riktigt klok på vad de två begreppen egentligen innebär. Någon beskrev lyxkonsumtion som inköp av mer än man egentligen behöver och använde samtidigt ordet som något väldigt fel och fult, men de flesta av oss lägger väl ändå ut mer pengar än vad vi behöver för att överleva typ? Och om det t ex är lyxkonsumtion att bo i hus när man skulle kunna bo i tält utan att avlida eller att ha en TV fast man ju absolut överlevt utan... ja då är nog minst 99,9% av landets befolkning lyxkonsumenter och borde skämmas? Näe, det kan jag inte hålla med om. Däremot bör vi förståss vara medvetna om och ödmjuka inför det faktum att vi jämfört med många andra är oerhört priviligierade, att det för många i världen vore en enorm lyx att ö h a äga en egen bostad. Eller att ha ständig tillgång till rent rinnande vatten. Eller att ha någon som helst länk ut till resten av världen. Eller att kunna äta sig mätta, eller ens äta ö h t varje dag... 


Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...