torsdag, mars 27, 2014

Vilken soppa!

Ja igår stod soppa på middagsmenyn här hemma, och jag gjorde två fuskvarianter. Eller, jag vill hellre kalla det för smart-varianter. Varför göra det krångligare än man behöver? ;-)

Till mig gjorde jag en linssoppa genom att helt sonika fräsa ½ hackad lök och 1 stor hackad vitlöksklyfta i lite olja, låta 2 msk tomatpuré fräsa med, tillsätta en burk Cambells tomatsoppa och dubbelt så mycket vatten som instruktionerna säger, spetsa med en nypa chiliflakes och en knivsudd spiskummin, röra ner 1 paket färdigkokta linser och värma upp och sjuda (inte stormkoka) någon minut... Smakade av med nymalen peppar. Klart!! Hett!! Och gott!!

Till maken tog jag Västkustsoppa i pulverform och rörde ut det i vatten enligt instruktionerna på påsen, tillsatte mer hackad dill och kokade upp soppan ihop med ett gäng fisktärningar direkt från frysen. Och som avslut en skvätt pressad citron och så vispgrädde i stället för mjölk som påsen sa ;-) Hade jag haft en skvätt vitt vin hade det åkt i också, men även utan det gjorde soppan succé hos maken i alla fall.

Nu är ju pulvergrejer och färdiggrejer inte det allra nyttigaste man kan stoppa i sig men vi lär inte dö någon av oss. Gott blev det, och jag låtsades att jag är skitbra på soppor :-D

Och så har jag flyttat. Delvis i alla fall. De sista av mina smink- och hår- hygien-prylar med mera har tack vare en liten rullvagn, två enkla vägghyllor, lite korgar och lådor samt en hel del utrensning fått sin plats inne i "mitt" duschrum. Jo killarna får givetvis duscha där, om de är försiktiga ;-), men i huvudsak är det nu mitt place medans de huserar i badrummet (ja, jag får låna badkaret om jag vill ;-)). 


Jo jag vet att skithuspappersrullar inte är sådär jättevackra som inredningsdetalj och jag hade helst haft dem dolda, men jag vill inte att eventuella gäster som får papperstorsk ska känna sig obekväma och behöva rota i skåp och så...

Sen var jag nära döden härom dagen. Riktigt nära. Jag utmanade verkligen mitt öde genom att köpa något vi redan har i överflöd av, nämligen glas. Men jag hittade billiga vinglas i den perfekta STORA storleken, en storlek vi faktiskt inte har, och köpte 6 stycken... för att sedan invänta min dom. Maken lät mig dock leva eftersom jag lyckades få plats till dem i vitrinskåpen utan att flytta något annat ut i köket :-) 
Med andra ord, ni får dras med mig och bloggen ett tag till!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...