onsdag, juli 23, 2008

Kortslutning i skallen.

Den senaste veckan har det skrivits så mycket kul, så mycket korkat, så mycket skrämmande, så mycket intressant och så mycket nonsens i diverse medier och på diverse forum att jag inte har kommit mig för att själv ta upp det. Det har blivit för mycket.

Men en sak kan jag inte låta gå okommenterat förbi. Ni som följt denna bloggen ett tag vet att min tilltro till rättssamhället fått sig en rejäl törn den senaste tiden, men det stoppar inte mig från att värna om vår rättssäkerhet. Snarare tvärtom. Och det är med stor oro och med förskräckning jag läser hur i övrigt sansade intelligenta vuxna människor resonerar kring det, bland annat genom att på fullaste allvar mena att vissa brottsutövare och gärningsmän ö h t inte ska ha nån rättegång, och om de på nåder ska få en rättegång så ska de i alla fall inte ha rätt till en bra advokat. Men vart vore vårt rättsamhälle på väg då, om vem är den att avgöra vilka människor som inte ens ska ha rätt till ett försvar och en rättvis rättegång?

Samma personer ser också ett erkännade som en garanti för att personen verkligen begått brottet, så den som erkänner ska inte heller ha nån rättegång. Men det borde inte krävas så extremt mycket tankeverksamhet och verklighetskoll för att inse att personer faktiskt av diverse skäl, som t ex yttre påverkan, hot, tron om att ett erkännade är det enda som kan rädda deras liv och skyddande av annan person bl a kan erkänna brott de faktiskt inte begått.

Är det en medborgarpöbel vi vill ha? Där medborgarna dömer vilka som är svin nog att inte ens förtjäna en rättegång? Eller ett rättsyssystem där lottdragning avgör vad som sker? Nej, det är i alla fall inte vad jag vill ha... för min och för mitt barns och för allas framtids skull.

5 kommentarer:

-Maria N- sa...

Håller med dig fullständigt! Och jag kan gissa mig till åtminstone ett ställe där den motsatta sidan tagit stort utrymme. Och i vilket specifikt ärende :p Jag kan till och med tänka mig att någon eller några ondgjort sig över att just välkända advokater tagit sig an denna uppgift. Och ifrågasatt moralen hos advokater öht.

Jag vill då inte hanågon medborgarpöbel som lagom godtyckligt ochbaserat på hörsäge skickar folk till antingen arkebusering eller trerätters på fina restaurangen.

Jennie sa...

Du är nog ganska bra på att gissa :-D

Anonym sa...

Jag kan liksom maria n gissa mig till var dessa åsikter dykt upp. Och vad säger man. Pust och stön och suck och lite så... Jag begriper inte hur en del tänker.

En häxa på Vift sa...

alla är oskyldiga tills bevisat skyldiga, ska det ju vara....
tycker det är rätt självklart, oavsett hur avskyvärt brottet än må vara, att alla ska ha rätt till ett bra försvar. Om inte annat så för att få en rättvisande dom.

Anders sa...

Jättebra skrivet; jag håller med till punkt och pricka.

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...