måndag, januari 10, 2022

Men hur GICK det då?

 Hur gick det med kakan? Stelnade glasyren? Gick det att äta ö h t?

Jodå, glasyren stelnade. Och kombinationen med själva kakan blev riktigt bra tycker jag. Jag kanske kan våga mig på att baka nåt med kristyr eller glasyr eller frosting eller annat klet igen ändå? Kanske.

Receptet kan ni få om ni skulle vilja testa om ni lyckas bättre än jag.

Saffranskaka: 
Smält 75 g vegetabiliskt margarin och låt svalna.
Mortla 3 paket saffran á 0,5 g ihop med en sockerbit. Blanda med 6 dl vetemjöl, 2,5 dl strösocker, 1 msk vaniljsocker och 1,5 msk bakpulver. 
Rör ner margarinet och 3,75 dl havre- eller sojadryck i mjölblandningen och rör ihop till en jämn smet som blir ganska tjock. Häll smeten i en smord bröad form med diametern 24-28 cm ungefär. Grädda kakan i mitten av ugnen på ca 175 grader i ca 30 minuter, Låt svala.

Glasyr med vit choklad:
Smält 100 g vegetabiliskt margarin. Hacka 75 g vit vegetabilisk choklad och låt den smälta i det varma margarinet. Låt svalna och tillsätt sedan 2 msk citronsaft, ½ tsk vaniljpulver och 4 dl florsocker. Vispa slätt och bred över kakan. Låt kallna. Dekorera eventuellt, men det orkade inte jag 😉.

Kakan serverades på julfesten i lördags, om inte en familj till fått hoppa av med ganska kort varsel hade den nog ätits upp. Nu blev det lite över som sonen kunde bjuda flickvännen på dagen efter. Deltagarantalet på festen blev det lägsta sen traditionens begynnelse för många år sedan, det är ju de tider det är liksom, totalt 12 personer inkl. barn. Men det blev bra det med. Ingen som helst trängsel, två lag till lekarna i stället för tre vilket hade praktiska fördelar, och en lite annorlunda blandning vilket gjorde att några som tidigare inte pratat så himla mycket med varandra nu gjorde det (från varsin sida bordet!) och lärde känna varandra lite mer. Och jag har faktiskt blivit bättre på att gilla läget och acceptera att saker och ting inte blir som jag hoppats och tänkt. Personlig mognad tror jag det kallas 😊. 

Måndag idag. Studiedag för skolan, nåt jag ö h t inte visste om för ett par veckor sedan. Men jag känner att jag har god koll ändå förhållandevis då föräldrarna till den extra grabb som är här just nu och spelar Wii med sonen visste det inte förrän jag nämnde det i lördags 😀. Men, det kunde lika gärna varit jag ... för jag själv råkade se det av en slump i en Facebookgrupp. I alla fall, skolan startar igen imorgon. Och jag ser fram emot det, att rutiner och sånt ska kunna sätta sig igen vilket gynnar mig hälsomässigt på flera sätt. Sonen ser också fram emot det, numera gillar han skolan i det stora hela och han kan då också träffa en person som ligger honom varmt om hjärtat oftare 😍.

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...