måndag, augusti 31, 2020

Sommarens sista suck?


För drygt en vecka sedan kom det till slut ett för mig och många andra efterlängtat regn och efter några dagar med vått väder till och från hade även temperaturerna sjunkit till behagliga nivåer. Gräsmattan har återfått en grön färg, vattennivån i poolen är återställd om någon skulle vilja ta ett sensommardopp, regnvattentunnan är välfylld och fläkten i sovrummet har kunnat ta ledigt då temperaturen sjönk till en bit under 20 grader. Så sent som i lördags förmiddag kom ett väldig vått regn med inslag av åska (som vi skulle behövt en vecka tidigare) ... men sen blev det andra bullar! Resten av lördagen blev solig och varm, om än inte så het som under sommarens varmaste veckor, och gårdagen när sonens födelsedagsfirande del 2 av 3 gick av stapeln var det perfekt väder att sitta ute. 

Tyvärr verkade både flugor och getingar tycka detsamma  ...


Födelsedagsfirande del 2 av 3 skrev jag. Del 1, på hans 17-årsdag i fredags, bestod av middag på indisk restaurang. Vi fick vänta länge på maten, det var nog en av deras mest intensiva kvällar med många take away-beställningar och hemleveranser men även fullt i själva restaurangen just den tid vi skulle äta, och när den väl kom in slök grabben sin tandoorikyckling i en rasande fart. Det är synd att vi inte lyckas få den ens i närheten av lika god hemma med tanke på hur få rätter han gillar, men man kanske kan hitta utrymme i budgeten att beställa hem det nån gång då och då.

Väntan på maten var ändå lätt att stå ut med då vi hamnade bredvid ett sällskap jag delvis känner och sonen lyckades också hitta ett gemensamt intresse med en av dem, nämligen skräckfilmer 😉. Vi fick så lite trevliga samtal i väntan på käket och det är ju inte fy skam.

Del 3 då? Jo den blir på lördag om inte nåt elakt virus eller annat kommer i vägen. Då kommer våra små gudbarn med päron, de kunde inte igår för att det yngsta av de där barnen fyllde år igår. Och henne firade vi i lördags. Ja ni hör (OK, läser) att det har varit en med Jennie-mått mätt ganska innehållsrik helg som också rymde bl a en lätt stukning av fot och bevittnande av både bowling och fotboll. Och även om jag överlät mycket av fixet här hemma till maken  och faktiskt var rätt snäll mot kroppen under förutsättningarna så fick jag skäll av den igår. Jag kan knappt säga hejdå vill våra gäster förrän ryggmusklerna på höger sida började krampa väldigt smärtsamt, och sen smittade det av sig på fötterna, på musklerna kring halsen och på resten av ryggen  Sen några timmar tillbaka har den plågan dock hållt sig borta och jag tänker mig att återgå till planen: att försöka komma igång med promenaderna igen. Det var ett bra tag sedan jag ens kände att det var lönt att försöka, typ en månad, . Men nu jäklar! Hoppas jag.

Idag håller det soliga och hyfsat varma vädret i sig. Ja alltså då snackar jag inte om 25-30 grader utan snarare runt 20 vilket är helt okej för min del. Prognosen säger att det kan bli ett par sådana här sensommardagar till innan hösten knackar på dörren igen. Jag har i alla fall förberett mig för den och för de mörkare kvällarna genom att få upp några av alla de ljusslingor jag har i min ägo. Jag är redo!



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...