torsdag, december 20, 2018

I lördags skrev jag ....

... sådär klokt att jag skulle sprida ut julklappsinslagningen på de dagar som återstår till julafton, eller snarare lille julafton eftersom vi smygstartar med vänner och gudbarn då, för att inte behöva slå in en massa i sista stund. Remember? Nu är det natt mellan onsdag och torsdag, hur många julklappar tror ni jag slagit in?

*spelar betänketidsmusiken från Tiotusenkronorsfrågan*











Dags att avlägga era svar.
Ni som gissade på NOLL vinner varsin julröd luftgitarr. Grattis!

I söndags nämnde jag att vi skulle äta julmat till middag, men sen kom ingen rapport. I vanliga fall är väl sådant oförlåtligt, men jag åberopar sjukdom som förmildrande omständighet. Och bättre sent än aldrig, visst? Så här kommer det:
⟸Vörtbröd med smörgåsmargarin och gurka
⟸Kokt potatis
⟸Picklad rödlök
⟸Senapsinlagd tofu (Coop, köpt)
⟸Inlagd tofu med morot och purjolök
⟸Havrefraiche med lite citron i för rätt syra
⟸Gräslök

Den inlagda tofun från Coop testades för första gången, och antagligen sista eftersom den inte var särskilt god. Ätbar men inte mycket mer än så. Den egna inlagda var betydligt godare, och trevligare konsistens i de tunna skivorna än i Coops rejäla kuber.

Alltså picklad rödlök, vilken höjdare. Det passar baske mig till nästan allt!


⟸lätt stekta helvegetariska quornskivor med rökt smak
⟸julwok: rödkål, vitkål, gul lök, rödlök, morot, peppar
⟸stekta Fry's Hot Dogs i bitar
⟸julbollar: Anammas formbara färs, gul lök, senap, kryddpeppar
⟸Johanssons frestelse: potatis, gul lök, havre"grädde", salt, samt margarin och ströbröd ovanpå
⟸senap

Det finns diverse recept på vegetarisk "Jansson" där man försökt få till smaken från ansjovisen utan ansjovis. Inget av det jag provat har varit särskilt gott, så jag struntar helt i att ens försöka och kallar det för Johanssons i stället. Det sägs från sina håll att då är det ju bara potatisgratäng, men nejdå 😊. Jag har inte gul lök i min potatisgratäng, jag har definitivt inte potatisen fint strimlad och jag har heller inte en yta av margarin och ströbröd. Och potatisgratäng har alltid vitlök i sig, och ibland "ost", men det har definitivt inte Johanssons frestelse. Så nej, det är inte aaaaalls samma. Så det så!

Sedan förra inlägget har jag också lyckats vinna ett tredjepris på hallseriens/korpens avslutning i måndags, vi snackar bowling alltså, trots en kass högerhand, som faktiskt skötte sig hyfsat under spelets gång (huvudvärken var betydligt jobbigare). Men jag fick också god hjälp av de två jag hamnade i samma lag som 👍.

I tisdags lyckades jag ta min första promenad på över 3 veckor, nice!! Sen på eftermiddagen tog högerhanden igen allt och lite till och värkte och smärtade så mycket den bara kunde, igår onsdag var den betydligt bättre fram tills jag hade gjort klart mitt julgodis. Därefter satte den igång att bråka igen, ivrigt påhejad av rygg och axlar som definitivt inte gillade de monotona rörelserna med armarna smått upphöjda. Detta är anledningen till att jag sitter här och bloggar klockan två på natten, jag har helt enkelt haft för ont för att kunna komma till ro. Mer ont än jag haft på ganska länge. Men, jag förstår i alla fall varför ...

Visst blev ni nyfikna på godiset? Ja jag tänkte väl det.
För allra första gången gjorde jag Mozartkulor. Jag hade tänkt smaksätta och färga själva mandelmassan, men det glömde jag bort tills jag redan börjat dela den och då orkade jag inte göra om. Shit happens.

I alla fall, en liten kula nougat kläddes i mandelmassa och sen doppades de i smält mörk choklad. Efter att chokladen stelnat tänkte jag göra nåt snyggt mönster med ljus choklad, men så värst snyggt blev det inte då den ljusa chokladen hade en lite svårhanterbar konsistens när det smält. Den är ju mjölkfri och beroende på vad den är baserad på kan den såklart ha lite andra egenskaper än annan choklad. Nåja, snyggt eller ej - gott blev det!



Nougattryffel har jag gjort förr, och då oftast i två olika lager. Ett ljusare med mer nougat än choklad och ett mörkare med tvärtom, det orkade jag absolut inte nu. I gengäld testade jag mina nya silikonformar och det blev rätt bra även om de är ojämna undertill (d v s den sidan som var upp när man fyllde formarna). Det var i alla fall busenkelt att trycka ut tryfflarna, inga som helst problem.

Recept: koka upp knappt 1 dl havre"grädde" med 2 msk margarin och ca ½ krm vaniljpulver. Bryt 250 g mörk choklad och 150 g nougat och låt det smälta ner i gräddblandningen. Häll upp i formar och låt stelna svalt/kallt alternativt häll i en vid skål och rulla bollar av smeten när den är halvstelnad.

Pudra ev. över florsocker innan servering.

Av den smälta choklad som blev över gjorde jag på klassiskt manér det enkla men ack så goda godiset rischoklad.
Det tog mig ca 7 timmar att göra de tre sorternas godis, och då var egentligen ingen av dem jätteavancerad. Effektiv tid var kanske ... 2 h. rester var pauser och vila. Ändå är kroppen alltså jättearg på mig nu, och allra sämst tyckte den antagligen om chokladdoppandet av Mozartkulorna. Drygt 40 st, först från fat nr 1 ner i chokladen och sen från chokladen till fat nr 2, samma rörelse om igen och med armarna upplyfta en bit.

Men, jag ska inte gnälla för mycket. Ingen tvingade mig att göra det liksom ... men jag ville. Och valde att ta risken.

Imorgon blir det en annan utmaning: jag ska försöka handla mat. Så tidigt på dagen som möjligt, absolut inte efter lunch. Torsdagar är även vanligtvis stora handlardagen här i sta'n, och nu dagarna före julhelgen kan jag bara ana hur mycket folk det är. Därför måste jag komma i väg i tid om det ska bli gjort. Två ställen ska jag handla på, jag självscannar på båda vilket besparar mig en hel del lyftande, blir det avstämning så kommer jag inte att jubla. Om man säger så. Efter handlingen behöver jag i alla fall om inget oförutsett inträffar inte göra ett skvatt vettigt mer på resten av dagen, maken köper med sig färdigmat hem så ingen av oss behöver laga middag och sen är städningen hans. Enbart hans, så generös är jag. Det måste ju vara lite snyggt när hemmet ska julpyntas till helgen!

*kollar på klockan* Halv tre. Nej om man skulle göra ett nytt försök att komma till ro och förhoppningsvis sova? Tack för titten!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...