fredag, juni 30, 2017

Ice ice baby.

Jag struntar i vad ni surmuppar säger; det är sommar! OK just nu öser regnet ner. Igen. Men hallå, jag har hittills bränt mig i solen två gånger och det är inte ens juli månad än, så visst fasen har det varit sommarväder i alla fall.

Och vad är den viktigaste ingrediensen i sommarens mat och dryck? Eller näst viktigaste efter vitlöken kanske. Jo: isen! Kommer jag ut i köket, öppnar frysen och upptäcker att No Ice! så är hela dagen förstörd! Eller i alla fall de timmar det tar att skapa nya isbitar. Plus några till, för såpass allvarligt ser jag på förseelsen att ta slut på isen. Det är nästan dödsstraff på den. Ett humanare straff än livstids inlåsning i en igloo.

Jag är väl ingen queen of lifehacks men några små tips har jag, även så på dagens tema.

Is eller citron eller kanske både och? Gör då två flugor på smällen vettja (ja som han svenskläraret ni vet, i sketchen, vars fru lära både engelsk och svensk och trivas fina fisken?). Frys in citronen I isen. Så vackert, så clever, så bra för den late. Och även ekonomiskt när de t ex säljer 3 citroner för 10 spänn och man inte kommer att förbruka dem innan de blir för gamla.

Just denna gång gör jag dessutom inte bara två flugor på smällen utan tre, ty jag testar om det verkligen stämmer att isbitarna blir klarare och finare om man använder kokande vatten i stället för vatten direkt från kranen. Rapport följer.


Observera: det går precis lika bra med lime!







Har ni någon gång blivit sugen på t ex kallt vitt vin men upptäckt att ni inte har något sådant utan bara fesljummet? Och ni vill såklart inte ha isbitar i för då kan vinet spädas ut och man måste ju tänka på possenten?! Då är det bra om ni redan i förväg varit lika bra som jag och fryst in vindruvor.

Det blir kallt, det blir snyggt och ni riskerar inte att förorena vinet med för mycket H2O. Som extra bonus kan druvorna bete sig lite lustigt i glaset, i synnerhet om vinet är av den mousserande sorten, vilket skapar utrymme för underhållning och tidsfördriv.









Och så måste man ju tänka på barnen. Inte bara på barnsliga vuxna. Varje isbit har sin tid och plats lär någon intelligent typ ha sagt.

Och av det skälet är t ex ankformad is lämpligare vid vissa tillfällen än t ex snoppformad sådan. Bara ett litet tips alltså. Penis-is hur stilrent det än kan vara passar bättre på tjejmiddagen än på barnkalaset, om man säger. Så, välj rätt form! är väl själva poängen.














Sådär, det var dagens lifehacks! Håll till godo, och keep it cool!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...