söndag, juli 26, 2015

Och nu blir det matblogg!

Ja ja jag FÖRSTÅR  om ni har svårt att lita på mig med tanke på föregående inlägg men försök ge mig en andra chans när jag nu vill ge tips om det godaste vitlöksbrödet ever!

Det florerar en variant av detta bröd på Internet just nu och jag tar på inget sätt åt mig äran eller så, men det är så jäkla gott och min portionsvariant måste bara testas!

Såhär: köp franskbrödliknande bullar fast utan frön, en per skalle. Skär djupa snitt, men inte helt igenom, på snedden av bullen och sen  på andra hållet så ett rutmönster bildas. Sen ta ca 2 teskedar rumsvarmt smör per bulle och blanda med pressad vitlök, flingsalt, nymalen peppar och hackad persilja. Tryck ner blandningen i brödet. Gör likadant med någon msk riven mozarellaost och svep in bullen i alluminiumfolie. In i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter, därefter öppna folien och kör ytterligare 5 minuter, Klart! Jag serverade som förrätt ihop men tomat- och löksalsa. 



Jo det blev en trerätters igår. Varmrätten bestod av karrékotlett resp. sojafile´, blandad sallad, rödvinssås och räfflad potatis av sonens första skörd för året. Finfint! Till dessert blev det en klassiker: grillad chokladfylld banan! Och en klick vamiljglass, so 00'ies...


Alltså på min tid, när jag var ung på riktigt, grillade vi bananerna direkt i glöden när vi grillat vår grillkorv och vårt pinnbröd ute i skogen. Och så hade en del av oss geléhallon i också, som smälte härligt och kladdigt. Men, geléhallon innehåller vanligen gelatin vilket jag inte äter så det fick bli några röda och lila "godisbär" i stället. Och de smälte då inte...eftersom det inte var gelatin i dem. Men, bananerna blev goda ändå! Och nostalgiska. Eller jag var nostalgisk, bananerna var ganska ... döda...



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...