söndag, februari 15, 2015

Jag förstår att ni undrat,klurat, funderat.

Kanske t o m oroat er. Ska det inte bli någon Melodifestivalrescension i år? Jodå, en slö dag får det bli idag så jag passar på att nyttja svt:s hemsida lite och här kommer så mina åsikter om gårdagens startfält.

1. Forever starts today (Linus Svenning). Lite mer pampighet tack! Låtens budskap går hem hos mig och den hade varit superbra med lite mer kraft i refrängen, ännu mer trummande och lite extra stråkar. Nu blev det rätt trist, vilket är synd... Låten i sig förtjänar bättre. Linus förtjänar bättre. Och scenkläderna är en historia för sig, det är okej med svart och enkelt men kom igen... Gud vad trist!

2. Där och då med dig (Emelie Irewald). Gäääsp! Platt låt, och en personlig utstrålning i klass med en fiskinnes. Fin röst, visst, men har man inget bättre att jobba med hjälper det inte ens om man så vore Helene Sjöholm.

3. Groupie (Samir & Viktor). Låttiteln skapar inte så höga förväntningar i förväg, inte "artisterna" heller. Det var nog tur, så slapp jag bli besviken. Ämnet ligger ju i tiden och det hade kunnat gjorts rätt kul med finess, men nä... Årets dagispopvinnare? Troligen. Jag lär inte få slippa höra det där: Åhoj ojoj ojoj oj oj oj....

4. If I was God for one day (Neverstore). Om jag var Gud för en dag hade jag fört in mer punkrock i Melodifestivalen. Och detta skulle då vara ett punkband så jag var rätt spänd. Men det började som en rätt blek Green Day-rip off. Bra refräng dock, så andra halvan av låten var helt okej. Till sångaren säger jag: mer kajal!

5. Nonetheless (Marie Bergman & Sanne Salomonsen). En av "tanterna" gillar jag, och en av dem... not so much... Ni får gissa vem som är vem ;-) Men jag tänkte att ställer de upp så bör det vara en ganska stark låt. Och den var väl okej... lite country-stuk sådär och lagom avskalat. Men jag saknar ändå nåt, något fattas, DET DÄR saknas. Vad nu det där är...

6. Möt mig i gamla stan (Magnus Carlsson). De två senaste gångerna Magnus varit med i Melodifestivalen har jag blivit besviken på låtarna, som att de siktat på "riktig gammaldags schlager" men misslyckats. Detta var lite lite bättre, kanske för att det var mer likt Alcazar-grejen fast på svenska då, men den lär knappast vinna finalen inte...

7. Don´t stop believing (Mariette). Mariette gillade jag i Idol och förväntade mig något som inte var så mainstream. Och redan från första tonen kändes det att Här har vi kvällens bästa låt! Ja kvällens bästa bidrag ut alla möjliga aspekter. Låten och artisten gifte sig fint med varandra och trots sin relativa enkelhet lyfte refrängen låten så som en bra Melodifestivallåt ska göra.

Fick jag bestämma skulle bidrag 4 och 7 gått direkt till final. Nu fick jag ju bara som jag ville till hälften, men man får väl vara glad för det lilla.

Vi får väl se om jag orkar kolla på deltävling 1 också så ni kan få expertkommentarer kring de bidragen också.

1 kommentar:

Isabella sa...

Det som saknades hos tanterna var några ylande gitarrer. :-)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...